راهنمای خرید انواع سیم و کابل

استاندارد سیم های افشان

استاندارد سیم های افشان

نکته ای که باید در خرید سیم افشار نژاد به آن دقت کنیم ،استاندارد سیم های افشان است. اما این استاندارد ها چه ویژگی هایی دارند؟

سیم های افشان استاندارد کدامند؟

مهمترین معیار استاندارد سیم های افشان ، مقاومت آن است. گفته می شود که مقاومت سیم و کابل برق با میزان فلز هادی به کار رفته در آن ارتباط معکوس دارد. به عبارت دیگر ، هرچه میزان هادی استفاده شده در سیم افشان بیشتر باشد ، مقاومت کمتری در انتقال جریان الکتریسیته مشاهده می شود.

فلز هادی به کار رفته در کابل افشان ، مس یا آلومینیوم می باشد. درصد زیادی از قیمت سیم و کابل برق افشار نژاد نیز به دلیل میزان استفاده از فلز هادی در آن است. خرید کابل برق افشار نژاد به این دلیل معقولانه می باشد که استاندارد است و میزان مناسبی از مس در آن استفاده شده است. این در حالیست که در ساخت سیم های تقلبی ، این میزان مناسب مس وجود ندارد و دلیل آن هم گران بودن این فلز رسانا می باشد.

به صورت کلی می توان به این موضوع اشاره کرده که استاندارد سیم و کابل افشار نژاد ، نشانه ی کیفیت آن است.

سیم های افشان غیراستاندارد کدامند؟

رایج ترین ایرادهایی که معمولا در سیم های غیر استاندارد یافت می شوند عبارتند از:

– میزان خلوص مس کمتر از حد مورد نظر سازمان استاندارد

– استفاده از CCA به جای مس در ین سیم ها

– اختلاف میان آنچه که بر روی برچسب سیم به عنوان طول محصول وجود دارد و مقدار واقعی آن

– غیر استاندارد بودن ضخامت یا قطر هادی

– پوشاندن سیم با مواد اولیه ی بی کیفیت به عنوان روکش

موارد یاد شده ، در سیم های باکیفیت ساخت شرکت کابل برق افشار نژاد اتفاق نمی افتند.

 

بیشتر بخوانید : محصولات فشار ضعیف را بیشتر بشناسید

 

 

راه تشخیص استاندارد سیم های افشان از غیر استاندارد کدام است؟

راه های مختلفی برای بررسی استاندارد کابل افشار نژاد وجود دارد:

– پیش از خرید سیم برق افشار نژاد ، دقت کنید که ISIRI بر روی آن حک شده است. این کد بر روی تمام سیم های استاندارد چاپ می شود.

– بررسی ضخامت روکش سیم افشان تهیه شده از نمایندگی سیم افشارنژاد ، راه بعدی است: شما می توانید با استفاده از سیم لخت کن ، روکش سیم برق افشار نژاد را جدا کنید و با استفاده از میکرومتر ، قطر یک رشته سیم را اندازه بگیرید. آن را نصف کنید تا شعاع سیم افشار نژاد به دست آید. اکنون عدد بدست آمده را در تعداد رشته های موجود در سیم افشان ضرب نمایید تا سطح مقطع را بدست آورید و آن را با میزان استاندارد مقایسه کنید.

ضخیم تر بودن روکش سیم از میزان استاندارد منجر به دو نکته می گردد:

۱) کمتر بودن سطح مقطع سیم از حد استاندارد

۲) شکستگی سیم

– پیش از خرید سیم و کابل افشار نژاد می توانید میزان فلز هادی بکار رفته در آن را نیز بررسی نمایید. تولیدکنندگان سیم های غیر استاندارد ، در برخی موارد از مقداری آهن نیز در ساخت آنها استفاده می کنند که باعث تغییر در درصد خلوص سیم می گردد.

به منظور بررسی این نکته ، انتهای سیم برق افشار نژاد را لخت کنید. رنگ فلز سیم بیانگر همه چیز است. اگر آن را زرد و درخشنده دیدید یعنی میزان خلوص مس در حد استاندارد است. اما اگر قسمتی از سیم سیاه بود و یا به اندازه ی کافی درخشنده نبود ، می توان برداشت کرد که در ساخت آن محصول از آهن استفاده شده است. استفاده از دیگر فلزات در ساخت سیم باعث می شود که جریان کمتری عبور کند و این موضوع باعث بروز اتصالی و آتش سوزی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *