راهنمای خرید انواع سیم و کابل

اقسام تابلو برق از لحاظ نوع ایستایی، سطح ولتاژ و محل نصب

اقسام تابلو برق

در این مطلب سعی داریم که به انواع تابلو برق از نقطه نظر ایستایی ، ولتاژ و نصب نگاهی بیندازیم.

اقسام تابلو برق از نظر ایستایی

– تابلوی ایستاده (Self-Standing یا Free Standing): اگر نیاز به تابلو برقی دارید که برای مهار شدن نیاز به سازه ی دیگری نداشته باشد ، می توانید از به خرید تابلو برق Free Standing فکر کنید که حالت ایستا دارد.

– تابلوی Wall Mounted: کلمه ی wall به معنای دیوار است ، پس می توان حدس زد که این نوع تابلو برق بر روی دیوار قرار می گیرد. البته بهتر است بدانید که اگر این تابلوها روی دیوار نصب شوند ، Surface Mounted هستند و اگر برای برقرار کردن آنها ، به محلی در داخل دیوار نیاز باشد ، Flush Mounted یا Recessed Mounted نام دارند.

اقسام تابلو برق از نظر ولتاژ

این تابلوها در سه دسته جای می گیرند.

– تابلوی فشار ضعیف یا Low Voltage: این تابلوهای برق که از آنها با عنوان LV نیز یاد می شود ، در سطح ولتاژ کمتر از ۱۰۰۰ ولت کارایی دارند.

بر اساس IEC60439-1 ، این تابلو ترکیبست از ابزارهای قطع و وصل (Switching Device) به همراه وسایل نشانگر ، حفاظتی ، تنظیم کننده ، اندازه گیری ، کنترلی و غیره.

متوسط ولتاژ این تابلوهای برق تا ۶۹۰ ولت و متوسط ولتاژ سرویس آنها تا ۴۰۰ ولت است.

به طور معمول ، تابلوی LV به دو شکل عرضه می شود: تابلوی برق ایستاده ی Fix یا ثابت و تابلوی برق ایستاده ی Withdraw able  یا کشویی

– تابلوی فشار متوسط یا Medium Voltage: عنوان مختصر شده ی این تابلوهای برق ، MV است و در سطحی بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت به کار می آیند. موارد بسیاری می توانند در این گونه از تابلوها جای گیرند ، مثلا کنتاکتور فشار متوسط ، باسبار ، لوازم اندازه گیری ، کلید دژنکتور ، رله ، ترانسفورماتور ولتاژ و جریان و غیره.

 

بیشتر بخوانید : اجزاء تشکیل دهنده تابلو برق

 

مانند تابلوهای برق فشار ضعیف ، تابلوی فشار متوسط یا Medium Voltage نیز دارای دو نوع کلی است: تابلوی برق ایستاده ی Fix یا ثابت و تابلوی برق ایستاده ی Withdraw able  یا کشویی

– تابلوی فشار قوی یا High Voltage: از تابلوی برقی که در ولتاژ بیش از ۳۶۰۰۰ ولت کار کند ، به عنوان تابلوی برق فشار قوی (یا به اختصار HV) یاد می شود. مهم ترین وسیله ی استفاده شده در این تابلوها ، مدارشکن ولتاژ بالا است. انواع این تابلوهای برق عبارتند از: تابلوی برق داخلی ایزوله شده با گاز (GIS) و تابلوی برق بیرونی ایزوله شده با هوا

اقسام تابلو برق از محل نصب

قاعدتا می توان حدس زد که تابلو های برق در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. پس با توجه به محل نصب این تابلوها نیز می توان آنها را در دو دسته جای داد: تابلوی برق Indoor یا داخلی و تابلوی برق Outdoor یا فضای باز. دسته ی اول در محل های سر بسته و محصور مانند سالن ها یا سوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالیست که دسته ی دوم در فضای باز (محلی که محصور به دیوار و سقف نباشد) کارایی بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *