راهنمای خرید انواع سیم و کابل

انواع تابلو برق کدامند؟

انواع تابلو برق

ابتدایی ترین تعریفی که از تابلو برق به ذهن متبادر می شود ، محفظه ای است که محل نصب تجهیزات برقی می باشد. البته خیلی از آدم ها ، تابلو برق را یک فضای بسته ی فلزی می پندارند درحالیکه فضای بسته فلزی یک نوع از انواع تابلو برق به حساب می آید. مطلبی که در ادامه می خوانید ، باعث می شوند که تابلو برق را بهتر بشناسید. پس با ما همراه باشید.

در سال های نه چندان دور ، به دلیل حوادث پیش آمده که ناشی از عوامل محیطی ، نصب اشتباه تجهیزات و یا پدیده‌هایی مانند اتصال کوتاه به وجود آمده بود ، افزایش ایمنی بیش از پیش ضروری می نمود. همین نکته باعث شد تا متخصصان ، تابلو برق را طراحی کنند و به اجرا بگذارند. یک نکته ی دیگر که به اهمیت وجود تابلو برق می افزود ، این بود که تابلو برق باعث می شد تا قسمت‌های برق دار در دسترس همگان قرار نگیرد و ایمنی سیستم های برقی بالا رود. این نکته همان دلیلی بود که منجر شد تا تابلو برق به شکل یک محفظه ی بسته طراحی گردد.

تجهیزات الکتریکی در این محفظه ی بسته محصور می شوند. این نکته را اضافه کنیم که برخی از انواع تابلوهای برق می توانند تجهیزات پنیوماتیک مانند شیرهای برقی ، کمپرسور و غیره را در خود جای دهند.

بگذارید تعریفی ملموس تر از تابلو برق ارایه کنیم. اینگونه می توان گفت که تابلو برق مانند کنتور برق خانگی است. البته در کارخانه ها ، کنتور برق جوابگوی برق ورودی کافی نیست و به همین منظور ، بهره گیری از تابلو برق جزو واجبات است تا شرایط مدیریت و کنترل شود و ارتقا یابد.

 

بیشتر بخوانید : سوالات متداول کابل های شبکه

 

انواع تابلو برق کدامند؟

اگر بخواهیم که انواع تابلو برق را نام ببریم ، عموما به اسن دسته ها می رسیم: تابلوی تمام بسته ی دیواری اصلی ، تابلوی تمام بسته ی دیواری نیمه اصلی ، تابلوی تمام بسته ی دیواری فرعی ، تابلوی ایستاده ی قابل دسترسی از جلو و تابلوی سلولی.

تابلوی برق اصلی در پست برق قرار دارد و با طرف فشار ضعیف ترانس مرتبط است. تابلوی نیمه اصلی در یک بلوک ساختمانی و یا قسمت مستقلی از مجموعه مستقر است و از تابلوی اصلی تغذیه می‌شود. تابلوی فرعی هم که منبع تغذیه ی یکسانی دارد ، برق بخش خاصی (مانند موتورخانه) را کنترل می کند. حال که از تابلوی برق موتورخانه یاد شد ، بهتر است بگوییم که این تابلو معمولا از نوع ایستاده است و بقیه ی تابلو های فرعی ، تو کار تمام بسته می باشند.

باید اشاره کرد که تابلوهای برق ، با توجه به ابعاد مختلف هم ، به دسته های گوناگونی تقسیم می گردند. ما در ادامه به انواع تابلو برق از لحاظ ساختار می پردازیم.

تابلوهای برق مختلف از نقطه نظر ساختار

پیش از اینکه تابلوهای برق را از نظر ساختار تقسیم کنیم ، بهتر است تابلوهای Metal Enclosed را بشناسیم. این تابلو برق ، یک محفظه تمام بسته ی فلزی است که تمامی تجهیزات الکتریکی (مانند کلیدها ، لوازم اندازه گیری و غیره) را در بر می گیرد. این تابلوهای برق دو گونه دارند: تابلوهای Metal Clad و تابلوهای Compartment Type

– در نوع اول (Metal Clad) ، محفظه های مختلف از یکدیگر جدا هستند. بزرگترین مزیت این نوع تابلو برق دز آن است که اگر خطایی در یکی از محفظه ها رخ داد ، محفظه های دیگر از این خطا تاثیر نمی پذیرند و سالم می مانند. این نوع از تابلوها دارای چهار محفظه است: محفظه های Busbar ، سر کابل ، کلید و LV (کنترل) که در بر دارنده ی تجهیزات کنترلی ، اندازه گیری و حفاظتی است.

– نوع دوم تابلو های Metal Enclosed ، یعنی تابلوهای Compartment Type ، دارای محفظه هایی است که از یکدیگر مجزا نشده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *