راهنمای خرید انواع سیم و کابل

انواع کابل شبکه با توجه به Cat یا Category

انواع کابل شبکه

انواع مختلفی از کابل های UTP ( انواع کابل شبکه ) در دسترس مصرف کنندگان هستند و البته مشخص است که این گوناگونی به دلیل کاربرد های مختلف این کابل های شبکه به وجود آمده است. نکته ی قابل توجه درباره ی این کابل ها این است که کار با آنها به مراتب آسان است و نصب یا عیب یابی آنها شما را به زحمت چندانی نمی اندازد. بهتر است که با نگاهی به جدول زیر، با انواع کابل شبکه با توجه به Cat یا Category آشنا شوید.

انواع کابل شبکه

با مشاهده ی جدول بالا می توان این گونه برداشت کرد که هرچه عد پس از نام cat بالاتر می رود ، تکنولوژی جدیدتری را شاهد هستیم که پهنای باند و میزان انتقال داده ی بالاتری دارد. مثلا می توان به وضوح دید که میزان انتقال داده در کابل شبکه ی cat2 ، ۴Mbps  بود درحالیکه این مقدار در cat3 به ۱۰ Mbps رسیده بود و یا پهنای باند cat6a (500 مگاهرتز) نسبت به cat6 (250 مگاهرتز) دو برابر شده بود. این نکته را باید خاطر نشان کرد که با پیشرفت تکنولوژی این کابل های شبکه ، میزان نویزپذیری آنها نیز کاهش یافته است. دلیل این امر تغییر در میزان تابیده شدن جفت سیم ها به دور یکدیگر است.

حال به نسل های cat1 تا cat7 این کابل های شبکه می پردازیم.

کابل شبکه ی UTP از نوع cat1

این نوع از کابل شبکه که عمدتا در انتقال صدا و سیستم های تلفنی به کار می رود ، در سال ۱۹۸۵ عرضه شد. این کابل که تابیده شده نیست ، برای استفاده در شبکه های کامپیوتری نامناسب است. شرکت های مخابراتی که ISDN و PSDN ارایه می‌کنند از کابل کابل شبکه ی cat1 برای مصارفی همچون سیم کشی بین  یک محل تا شبکه مخابراتی استفاده می کنند. اگر دقیق تر جستجو نماییم ، ممکن است در بعضی از خانه های قدیمی هنوز اثراتی از کابل شبکه ی cat1 ببینیم. امروزه این کابل با کابل های cat3 یا cat5 جایگزین می شوند.

از اینجا به بعد ، تمامی انواع cat ، از ترافیک تلفن و شبکه کامپیوتری به صورت همزمان پشتیبانی می کرده اند.

کابل شبکه ی UTP از نوع cat2

این نوع کابل شبکه در ساختار خود ۴ سیم دارد که دو به دو به هم تابیده شده‌اند و معمولا در Token Ring به کار می روند. سرعت انتقال داده ی این کابل حداکثر ۴Mbps  ثانیه است. امروزه استفاده از این نوع کابل شبکه رایج نیست و نهایتا در سیستم‌های تلفنی قدیمی دیده می شود. این کابل از استاندارد TIA/EIA-568 پشتیبانی نمی کند.

کابل شبکه ی UTP از نوع cat3

این نوع کابل شبکه در ساختار خود ۴ جفت سیم مسی تابیده شده دارد و تا ۱۰Mbps  ثانیه را جواب می دهد. این کابل نیز در سیستم های تلفنی قدیمی استفاده می شد که پهنای باند آن حداکثر به ۱۶ مگاهرتز می رسید.

از کابل شبکه ی CAT3 به بعد ، انسانها می توانستند فواصل طولانی تا ۱۰۰ متر را نیز کابل کشی کنند.

بیشتر بخوانید : کابل های شبکه از نظر جنس به چند دسته تقسیم می شوند؟

 

کابل شبکه ی UTP از نوع cat4

این نوع کابل شبکه در ساختار خود ۴ جفت سیم مسی تابیده شده دارد ، تا ۱۶Mbps  را جواب می دهد و معمولا در شبکه های Token Ring به کار می رود. امروزه استفاده از آن متداول نیست.  

کابل شبکه ی UTP از نوع cat5

این نوع کابل شبکه در ساختار خود ۴ جفت سیم مسی تابیده شده دارد که با جک RJ45 همراه است. این نوع کابل شبکه ، سرعت و پهنای بالاتری نسبت به cat3 و cat4 را پشتیبانی می کند و در شبکه های Token ring ، Ethernet و Fast Ethernet به کار می رود.

با توجه به اینکه میزان پیچش جفت سیم ها در هر اینچ نسبت به انواع قبلی بیشتر است ، سرعت و طول بیشتر برای مصرف کننده ممکن گردید. البته اگر می خواهیم از این کابل شبکه برای فواصلی بیش از ۱۰۰ متر بهره ببریم باید از پل یا دیگر تجهیزات شبکه استفاده کنیم تا دچار اختلال شبکه نگردیم.

کابل شبکه ی UTP از نوع cat5e

سرعت این نوع از کابل شبکه به ۱ Gbps می رسد و در شبکه های Ethernet ، Fast Ethernet و Gigabit Ethernet استفاده می شود.

کابل شبکه ی UTP از نوع cat6

با استفاده از این نوع کابل می توانستید در فاصله ی ۵۰ متری ، تا سرعت ۱۰ Gbps را تجربه کنید. البته این رقم در فواصل طولانی تر (۱۰۰ متر) به ۱ Gbps کاهش پیدا می کرد. از این نوع کابل شبکه معمولا در شبکه های Gigabit Ethernet و G Ethernet10 استفاده می گردد.

کابل cat6 از لحاظ ظاهری کاملا شبیه cat5e است ، با این تفاوت که یک جداکننده در بین جفت های سیم قرار دارد تا تداخلات الکترومغناطیسی به کمترین حد برسند.

کابل شبکه ی UTP از نوع cat6a

در سال ۲۰۰۹ ، cat6a راهی بازار شد. این کابل شبکه ، پهنای باند cat6 را ارتقا داد.

کابل شبکه ی UTP از نوع cat7

این کابل شبکه ، افزایش سرعت را در پی نداشت اما پهنای باند را به ۶۰۰ مگاهرتز رساند. از کابل شبکه ی cat7 در دیتاسنترها و برقراری ارتباطات Backbone بین سرورها و سوییچ های شبکه و دستگاه های استوریج استفاده می گردد.

در این نوع کابل شبکه ، هر جفت سیم را یک شیلد در بر گرفته و یک شیلد دیگر نیز تمامی جفت سیم ها را پوشش می دهد.

1 دیدگاه در “انواع کابل شبکه با توجه به Cat یا Category

  1. Jn گفت:

    ممنون از مطلبهای خوبتون💖💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *