راهنمای خرید انواع سیم و کابل

دانستنی های سیم ارت (Earth)

سیم ارت

ارجح ترین وظیفه ی سیم ارت کدام است؟ این وظیفه ی خطیر ، جلوگیری از برق گرفتگی است. شاید این سوال پیش بیاید که به چه دلیل برق گرفتگی را عنوان کردیم. در جواب باید گفت ، این امکان در مدارهای الکتریکی وجود دارد که نشت الکتریسیته صورت گیرد. این برق اضافی ممکن است به وسیله ی قطعات یا اجسام رسانا ، به سطح بیرونی وسیله ی الکتریکی نشر یابد و در نتیجه ، با دست زدن به سطح خارجی آن دستگاه ، بدن افراد دچار برق گرفتگی گردد.

برای اینکه این اتفاق رخ ندهد ، باید دستگاه های الکترکی را با سیم شرکت کابل برق مغان به زمین مرتبط کرد. به این وسیله ، ریسک جانی ناشی از نشت الکتریسیته به صفر می رسد و ایمنی استفاده از آن دستگاه بالا می رود. چگونه؟ با اتصال سیم شرکت کابل مغان ، الکتریسیته ی نشتی به زمین منتقل و یا به عبارت دیگر ، تخلیه می گردد.

در دنیای مدرن امروزی ، استفاده از این روش در سیستم برق‌کشی شهری و مسکونی ، یک استاندارد تلقی می شود و شرکت های مجری ، ملزوم به رعایت آن می گردند چون این روش ساده ، با بالا بردن ایمنی می تواند مانع بسیاری از ضرر های مالی و جانی ناشی از برق گرفتگی گردد. لبته این تنها مراکز صنعتی نیستند که از این روش بهره می برند بلکه در منازل هم کاربرد آن ماموس است و وسایل الکتریکی با سیم مخصوصی به زمین وصل می شوند.

نحوه ی اتصال سیم ارت

پیش از این گفته شد که سیم ارت به زمین وصل می شود اما چگونه؟ یک سمت این محصول شرکت سیم برق مغان ، به وسیله ی الکتریکی و سمت دیگر آن به سیستم لوله‌کشی آب خانه و یا به چاه ارت متصل می گردد. البته برای استفاده ی بهتر از روش سیم ارت ، چاه ارت توصیه می شود.

اینکه چاه ارت چه عمقی دارد هم با توجه به رطوبت خاک محل حفر آن تعیین می گردد. در ابتدا ، یک صفحه ی بزرگ مسی را به شکل عمودی درون چاه قرار می دهند و سپس اطراف آن را با خاک ، زغال و آهک پر می کنند. وجود این صفحه ی مسی باعث بیشتر شدن سطح رسانایی زمین می گردد و بازده سیم ارت را بالا می برد.

ین نکته را فراموش نکنید که میزان رطوبت محل حفر چاه ، عاملی بسیار تاثیر گذار است و می تواند عمق و مقدار زغال ، آهک و خاک چاه ارت را دچار تغییر نماید. در بسیاری از موارد هم دیده شده که حتی برای افزایش رسانایی زمین ، یک صفحه ی مسی بسیار بزرگ را نیز در کف چاه ارت قرار می دهند.

 

بیشتر بخوانید : فروش سیم های افشان برند خراسان

 

 

از سیم ارت چه استفاده ای می شود؟

همانطور که اشاره شده ، وظیفه ی اصلی سیم ارت ، نامین ایمنی محل و پیشگیری از برق گرفتگی است. بسیاری از افراد بر این باورند که سیم ارت باعث دفع صاعقه هم می شود. ولی باید این را بدانید که اگر می خواهید از صاعقه هم جلوگیری کنید ، سیم ارت شما باید به چاه ارت وصل باشد.

برای دفع صاعقه ، صفحه های فلزی بزرگی را در بالاترین (مرتفع ترین) بخش ساختمان نصب می کنند و آنها را به وسیله ی سیم مغان و یا یک فلز رسانای قوی ، به چاه ارت وصل می کنند. این یک روش مرسوم برای فراهم کردن ایمنی ساختمان محسوب می شود.

گاهی اوقت از سیم نول به عنوان جایگزین سیم ارت استفاده می گردد. شما می توانید هر دوی این سیم ها را به چاه ارت یا چاه نول وصل کنید و یا آنهل را به لوله‌کشی آب ساختمان مرتبط سازید. البته تفاوت چندانی میان سیم نول و سیم ارت نیست اما بهتر است که سیم نول را به سیم‌کشی نول شهری و سیم ارت را به چاه ارت متصل کنید تا هر کدام بهترین علکرد خود را داشته باشند.

جالب است بدانید که سیم های شرکت سیم و کابل مغان برای اتصال به زمین ، قیمت بالایی ندارند و با کمی هزینه قادر خواهید بود که ساختمان خود را ایمن کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از سیم ارت در ساختمان های خانگی نیز مهم است. در ساختمان های مسکونی هم می توان از چاه ارت برای دفع صاعقه و حفاظت ساختمان بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *