راهنمای خرید انواع سیم و کابل

رنگ های اصلی کابل های شبکه چیست؟

رنگ های اصلی کابل های شبکه

در ساختار کابل های شبکه ی UTP ،۴ جفت سیم استفاده شده است که دارای رنگ های مختلفی می باشند. این رنگ های اصلی کابل های شبکه عبارتنداز: آبی، نارنجی، سبز و قهوه‌ای

به منظور استفاده از این کابل در شبکه های Gigabit Ethernet ، هر چهار جفت سیم به کار گرفته می شوند ولی در شبکه هایی که معمولی تر هستند و به بیش از سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه نیاز ندارند ، ۲ و ۳ جفت سیم کافی است. از این سیم ها برای انتقال (ارسال و دریافت) اطلاعات بین دو دستگاه بهره گرفته می شود.

جفت سیم هایی که در کابل شبکه دیده می شوند ، رنگ های متمایزی دارند. یک سیم در هر جفت سیم رنگ کامل دارد و جفت آن به همان رنگ و به شکل راه راه است. با بیان مثالی ، این توضیح را ساده تر می کنیم. همانطور که در شکل بالا می بینید ، جفت دوم سیم ها به رنگ نارنجی است.

این یعنی یکی از سیم ها تماما نارنجی می باشد و دیگری به شکل راه راه سفید و نارنجی. سیم های موجود در هر جفت به دور هم پیچیده شده اند و برای عدم اشکال در شبکه ی Ethernet ، این پیچش ها نباید باز شوند. یک استثنا در این قضیه وجود دارد و آن هم این است که برای زدن جک در ابتدای سیم ، می توانید حدود یک سانتیمتر از این پیچ ها را باز نمایید.

برای شبکه هایی با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ، از جفت سیم های سبز و نارنجی استفاده می شود. اگر نیاز بود که سرعت از این بالاتر رود (Gigabit Ethernet) ، رنگ های قهوه ای و آبی هم به کار گرفته می گردند. البته از سیم های قهوه ای و آبی می توان برای اترنت ثانوی و یا اتصال تلفن  بهره برد اما چنین استفاده ای اساسا توصیه نمی شود چون کابل های شبکه ی UTP برای این کاربرد ها ساخته نشده اند.

رنگ های اصلی کابل های شبکه چه کاربردهایی دارند؟

کابل های شبکه ی Twisted Pair یا همان زوج به هم تابیده ، رنگ های مختلفی دارند. رنگ های مختلف کابل ها ، نماینده ی برند های سازنده و Category یا Cat کابل هستند. به عنوان مثال ، کابل های cat6 در برند Brand Rex ، بنفش رنگ و کابل های cat5 ، طوسی رنگ هستند. یا کابل های cat6 برند Legrand ، رنگ آبی دارند و کابل های cat7 ، رنگ زرد.

یک نکته در میان تمامی شرکت های تولید کننده ی کابل شبکه یکسان است. همه ی این شرکت ها ، کابل های مخصوص فشای باز (Outdoor) را به رنگ مشکی تولید می‌کنند زیرا این نوع کابل های شبکه باید در مقابل گرد و غبار ، تابش آفتاب و جویده شدن توسط حیوانات ، مقاوم باشند.

بیشتر بخوانید : انواع کابل شبکه با توجه به Cat یا Category

 

استاندارد های T568A و T568B در کابل های UTP

حالا که می دانیم سیم های زوج به هم تابیده دارای رنگ های مختلف هستند ، بهتر است بررسی کنیم که این رنگه ها به چه کار می آیند. هنگام اتصال جک به کابل شبکه ، این رنگ ها با ترتیب خاصی درون حفره های (پین ها) جک قرار می گیرند. این ترتیب بسیار مهم است و اگر رعایت نشود ، کابل کار نمی‌کند. برای ترتیب چینش سیم ها دو استاندارد جهانی به نام های T568A و T568B  وجود دارد. نام دیگر این استاندارد ها به ترتیب EIA و AT&T می باشد.

اگر قرار است که شما ادامه ی کار شبکه ای که بخشی از آن قبلا راه اندازی شده است را انجام دهید باید دقت کنید که همان استاندارد را ادامه دهید.

در ذیل استاندارد های T568A و T568B  ، پین های شماره ی فرد (۱ ، ۳ ، ۵ و ۷) ، مخصوص سیم های راه راه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *