راهنمای خرید انواع سیم و کابل

سوالات متداول کابل های شبکه

سوالات متداول کابل های شبکه

سوالات متداول کابل های شبکه و ارتباط آنها به قیمت کابل شبکه وجود دارد که در اینجا به آن ها می پردازیم.

سوالات متداول کابل های شبکه

از استاندارد T568B در شبکه چگونه استفاده می شود؟

چینش (رنگبندی) سیم ها در کابل شبکه بر اساس دو استاندارد صورت می گیرد: T568B و T568A. اکنون می خواهیم استاندارد T568B را مورد بررسی قرار دهیم. به طرز قرار گرفتن سیم های رنگی کابل شبکه در استاندارد T568B دقت کنید:

چینش زوج سیم های به هم تابیده بر اساس استاندارد T568B مانند شکل بالا است. اگر به عکس سمت راست نگاه کنید ، عدد ۱ ، رنگ نارنجی دارد و در دایره ی سفید قرار گرفته است. این یعنی سیم راه راه سفید و نارنجی. در عوض سیم ۲ ، در دایره ی نارنجی قرار دارد. این بدان معناست که سیم ۲ ، کاملا نارنجی است.

از استاندارد T568A در شبکه چگونه استفاده ای می شود؟

پس از استاندارد T568B ، به بررسی استاندارد T568A می پردازیم. به عکس زیر توجه کنید:

عکس بالا چینش زوج سیم های به هم تابیده بر اساس استاندارد T568A را نشان می دهد. با کمی دقت متوجه می شویم که در این استاندارد ، مکان سیم های سبز و نارنجی عوض می گردد. این نوع چینش سیم های کابل شبکه که بر اساس استاندارد T568A انجام می گیرد ، با اتصالات شرکت مخابرات سازگاری بیشتری دارد.

 

بیشتر بخوانید : رنگ های اصلی کابل های شبکه چیست؟

 

شبکه ی کراس و شبکه ی استِرِیت کدامند؟

کارکرد هر دو شبکه ی T568B و T568A مانند هم است و همانطور که دیدید فرق آنها در نحوه ی قرار گیری زوج سیم های به هم تابیده است. تعریف کابل شبکه ی کراس و کابل شبکه ی استِرِیت هم به همین طرز چینش مربوط می گردد. زمانی که این دو استاندارد در یک کابل شبکه ترکیب شوند ، نتیجه ی حاصل کابل کراس (Crossed یا Crossover) است که در فارسی به آن کابل ضبدری هم اطلاق می شود.

بر خلاف آن ، اگر این دو استاندارد در یک کابل شبکه ترکیب نشوند و در هر دو سر کابل از یک استاندارد استفاده گردد ، ما کابل استِرِیت (Straight Through) خواهیم داشت که نام دیگر آن در فارسی کابل شبکه ی مستقیم است.

مهم ترین کاربرد کابل شبکه ی استریت در اتصال کامپیوتر به هاب و سوییچ است. اگر قرار باشد که دو دستگاه رایانه به شکل مستقیم و بدون واسطه گری هاب و سوییچ به یکدیگر متصل شوند ، از کابل کراس استفاده می گردد. البتع کابل کراس در متصل کردن دو هاب نیز قابل استفاده است. شاید بپرسید که دلیل آن چیست. مداری در داخل هاب وجود دارد که کار کراس کردن را انجام می دهد.

به همین دلیل اگر می خواهید دو رایانه را به واسطه ی هاب به یکدیگر متصل کنید ، کافیست کابل استِرِیت را از رایانه به هاب وصل گردانید. در صورت عدم وجود هاب ، شما باید کراس کردن را خودتان انجام دهید و یا به عبارت دیگر از کابل شبکه ی کراس استفاده نمایید.

این نکته حائز اهمیت است که در شبکه های Gigabit Ethernet ، نیازی به استفاده از کابل شبکه ی کراس نیست و دو انتهای کابل به وسیله ی کارت شبکه کراس می گردند. به این عمل MDIX می گویند که از حال اتوماتیک آن در اکثر سوییچ ها پشتیبانی می شود.

به یاد داشته باشید که هر رنگ از سیم ها ، وظیفه ی خاصی (دریافت یا ارسال اطلاعات) را در شبکه بر عهده دارد.

دو سوال مطرح راجع به ساختار کابل

در انتها به دو سوال مطرح راجع به ساختار کابل شبکه پاسخ می دهیم:

– سوال: نخ داخل کابل چه استفاده ای دارد؟ پاسخ: این رشته به منظور راحتی در شکافتن روکش کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

– سوال: منظور از نگهدارنده کابل شبکه چیست؟ پاسخ: نام انگلیسی آن Cable Manager است و برای منظم کردن سیم ها و کابل های داخل پچ کورد ، کابل برق و کابل شبکه استفاده می گردد. انواع آن عبارتند از: نگهدارنده عمودی ، افقی ، درپوش دار و قلاب دار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *