راهنمای خرید انواع سیم و کابل, مقالات

سیم کشی آلومینیومی ، خطرات و مزایا

سیم کشی آلومینیومی

چنانچه منزل شما قدیمی باشد، ممکن است در سیم کشی برق آن از سیم آلومینیومی نیز استفاده شده باشد. اگر معلوم شد که در منزل شما از سیم آلومینیومی استفاده شده، بدانید که در این حالت احتمال آتش سوزی وجود دارد. البته در خود این سیم کشی برق مشکلی وجود ندارد، چرا که آلومینیوم رسانای ایمنی برای انتقال برق است.
مشکل در نقاط اتصال است. مشکل اکسیداسیون در سطح سیم آلومینیومی سبب ضعیف شدن اتصال می شود.

سیم کشی آلومینیومی، خطرات و مزایا

 اما در ابتدا به مزایای سیم کشی آلومینیومی اشاره می کنیم:

مزایای سیم کشی آلومینیومی

وزن کم این فلز از ویژگی های خوب آن  هنگام نصب خطوط برق  است، طول آن می تواند ده ها یا حتی صدها کیلومتر باشد. از آنجایی که آلومینیوم وزن بسیار کمتر از مس را دارد،

بیشتر در هنگام نصب خطوط برق استفاده می شود که اجازه می دهد بار بر روی پشتیبانی ها را کاهش دهد و بنابراین در ساخت و نصب آنها صرفه جویی شود.

قیمت مقرون به صرفه

قیمت  آلومینیوم  بسیار به صرفه و اقتصادی است این نوع سیم کشی در دوران شوروی به طور گسترده ای در خانه ها و آپارتمان های سراسر کشور مورد استفاده قرار می گرفت شما هم اکنون می توانید آلومینیوم را در هر خانه ای که بیش از ۱۵-۲۰ سال دارد بیشتر ببینید.

با توجه به PUE، هنگام نصب یک شبکه جدید، کابل های آلومینیومی با مقطع عرضی کمتر از ۱۶ میلی متر ۲ استفاده نمی شود. از ارزان بودن تخفیف نیاورید زیرا مس گرانتر است.

نکات ایمنی برای سیم کشی های آلومینیومی

در بسیاری از مواقع تعویض کامل سیم کشی منزل نمی تواند راه حلی عملی باشد. انجام این کار یعنی شکافتن دیوارها و سقف ها. اما یک استاد برق کار می تواند با اضافه نمودن یک قطعه کوتاه سیم مسی به سر تمامی سیم های آلومینیومی، نقاط اتصال شبکه سیم کشی برق را ایمن کند.

با انجام این کار بجای آلومینیوم این سیم مسی است که به هر یک از کلیدها، پریزها و یا سایر وسایل مرتبطه وصل می شود. کانکتورهای متنوعی برای این کار تولید شده است که به عنوان نمونه، کانکتور آلومیکن (AlumiConn) مورد تایید CPSC
و همچنین شرکت های بیمه ایالات متحده می باشد. این کانکتور یک اتصال ایمن مکانیکی بین سیم ها ایجاد می کند. ورودی های مجزا از در هم شدن سیم ها جلوگیری می کند.

  • وجود یک مانع سیلیکونی نارسانا، خوردگی اتصال را کاهش می دهد.
  • قسمت فلزی این کانکتور گالوانیزه بوده وپیچ های آن نیز نیکل اندود شده است.

کاربرد آن نیز در اتصال سیم های آلومینیوم به آلومینیوم، آلومینیوم به مس و همچنین مس به مس می باشد. در ضمن در دو مدل دو پورت و سه پورت ارائه می شود. فقط اینکه به دلیل حجیم بودن این کانکتورها، ممکن است مجبور به تعویض و بزرگ تر نمودن جعبه عای تقسیم شوید.

 

بیشتر بخوانید : کنترل اتصالی سیم کشی ساختمان

 

معایب سیم کشی آلومینیومی

  • توانایی اکسیداسیون در تماس با هوا

(به عنوان یک نتیجه از اکسیداسیون، یک لایه بر روی سطح سیم است که رفتار نمی کند جریان الکتریکیکه بخش مفید را کاهش می دهد و مقاومت را افزایش می دهد)؛

  •  عمر کوتاه مدت (۲۰ تا ۲۵ سال، پس از آن احتمال آتش سوزی به دلیل اکسیداسیون و سپس گرم شدن مخاطبین) به شدت افزایش می یابد
  • ضعف مکانیکی ضعیف (پس از چندین خم شدن آلومینیوم کابل به راحتی می شکند)؛
  • پیچیدگی نصب

(لازم است هدایت لازم در این مورد لازم باشد، انتخاب سیم و کابل زاگرس مقطع بزرگتر، که با آن کار بسیار ناخوشایند است. چنین کابل هایی فقط یک هسته تولید میشوند).

نکته شما می توانید کیفیت آلومینیوم را  چک کنید؛

برای انجام این کار هنگام خرید در فروشگاه، سعی کنید ۴-۶ بار سیم را خم کنید، اگر سطح آن به سرعت شکست خورده باشد، سیم شکننده است و کار با آن سخت خواهد بود. واضح است که نباید این محصول را بخریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *