راهنمای خرید انواع سیم و کابل, مقالات

محافظ ولتاژ برق

محافظ ولتاژ برق

شاید بسیاری از ما فکر می‌کنیم که محافظ ولتاژ برق مترادف با چند راهی برق است و چند شاخه هم یک رابط یا چند راهی فانتزی است که به کابل برق متصل بوده و یک خروجی را به طور مثال به شش خروجی تقسیم می‌کند. اما این‌ها یکی نیستند! محافظ برق ولتاژ چیزی فراتر یک سه راهی برق ساده بوده و نقش مهمی را در نگهداری دستگاه‌های الکترونیکی نظیر کامپیوتر و لپ تاپ بازی می‌کند.

چند راهی برق

چندراهی برق در ظاهر بسیار شبیه به محافظ ولتاژ برق است اما  دارای عملکردی  بسیار متفاوت است. چندراهی برق وسیله ای است که فقط از چند پریز کنارهم تشکیل شده است. و از لوازم برقی در برابر آسیب های ناشی از قطع ناگهانی جریان برق محافظت نمی کند.

زمانی که بخواهید چند دستگاه را به صورت همزمان روشن کنید می توانید از چندراهی برق استفاده کنید. مانند تلویزیون که به چند پریز برای روشن کردن تلویزیون ، نمایش خانگی و در برخی موارد آنتن یا باند نیاز دارد. اما چرا محافظ ولتاژ مهم است؟ آیا شما نیازی به آن دارید؟ اگر چنین است، چگونه می‌توان یک چند شاخه محافظ برق خوب با هزینه مناسب تهیه کرد؟

 

محاظ برق

در بسیاری از چندراهی ها از یک محافظ داخلی که شامل یک فیوز و یک متعادل کننده جریان می باشد استفاده شده است. زمانی که نوسانات برق زیاد نباشد متعادل کننده جریان با کنترل کردن این نوسانات موجب پایدار شدن جریان برق خروجی می شود.

همچنین فیوز به متعادل کردن نوسانات بیش از حد کمک می کند در این شرایط فیوز می سوزد و باعث قطع شدن جریان برق خروجی می شود بنابراین آسیبی به تجهیزات متصل به چندراهی نمی رسد.

چرا استفاده از محافظ ولتاژ برق برای لوازم برقی لازم است؟

محافظ ولتاژ برق وسیله ای است که از لوازم برقی مانند رایانه ، تلویزیون ، یخچال ، کولر گازی و … در برابر آسیب های ناشی از قطعی ناگهانی جریان برق محافظت می نماید. بنابراین استفاده از یک محافظ برق در کنار این لوازم ضروری  و لازم است.

این دستگاه زمانی ورودی جریان برق زیر ۱۸۰ و بالای ۲۴۵ باشد با قطع کردن جریان برق از آسیب دیدن تجهیزات متصل به خود جلوگیری می نماید. یک محافظ برق خوب محافظیمی باشد که استانداردهای لازم در ساخت آن رعایت شده که معتبرترین آن استاندارد CE.FCC است. همچنین در برابر آتش سوزی مقاوم باشد پس هنگام خرید به این نکات دقت فرمایید.

 

بیشتر بخوانید : کابل های صنعتی و کابل کنترل

 

چگونگی عملکرد محافظ ولتاژ

قبل از اینکه به بیان چگونگی کارکرد محافظ ولتاژ (نوسان و شوک) بپردازیم، نیاز به تعریف شوک الکتریکی داریم. جریان برق را همانند جریان آب داخل لوله در نظر بگیرید. آب از یک سر لوله به سمت دیگر به واسطه‌ی فشار آب در حال حرکت است. (حرکت آب از فشار بالا به سمت فشار پایین).

الکتریسیته هم به روشی مشابه عمل می‌کند، حرکت از مناطق با پتانسیل الکتریکی بالا به سمت ناحیه‌های با انرژی پتانسیل الکتریکی پایین. در این مورد، از یک سر سیم به سر سیم دیگر. ولتاژ میزان اندازه گیری پتانسیل انرژی الکتریکی است، به ویژه اختلاف در پتانسیل انرژی الکتریکی (فشار برق). هنگامی که ولتاژ برای حداقل ۳ نانو ثانیه از حد معمول بالاتر رود، آن‌گاه شوک (Surge) نامیده می‌شود.

به مثال لوله آب برگردیم. اگر فشار آب داخل لوله بیش از حد زیاد شود، لوله خواهد ترکید. همین موضوع برای سیم کشی برق نیز صدق می‌کند. اگر ولتاژ سیم بیش از حد زیاد شود، به معنی اختلاف بسیار زیاد در پتانسیل انرژی الکتریکی از یک سر به سر دیگر، سپس جریان برق دچار شوک خواهد شد. این عمل موجب گرم شدن سیم شده و اگر به اندازه کافی گرما به اندازه کافی باشد، می‌تواند موجب آتش سوزی نیز شود.

 وظیفه ی محافظ ولتاژ

شناسایی ولتاژ بیش از حد و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم اتصال به زمین. به همین دلیل است که همه‌ی محافظ‌های ولتاژ باید دارای پین اتصال به زمین باشند (پین سوم روی دو شاخه محافظ یا اتصال‌های فلزی بالا و پایین روی آن) و به یک پریز دارای اتصال به زمین متصل شوند تا کارکرد درست خود را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *