راهنمای خرید انواع سیم و کابل, مقالات

مفصل حرارتی فشار ضعیف چیست ؟

مفصل حرارتی فشار ضعیف

جهت اتصال  دو کابل به  یکدیگر  از  مفصل حرارتی فشار ضعیف (۱ کیلو ولت) ، (joint) استفاده می گردد. بدین معنا که اگر بخواهید برای منتقل کردن انرژی الکتریکی از کابل فشار ضعیف استفاده گردد در محل اتصال بین دو کابل می توان از مفصل حرارتی فشار ضعیف استفاده کرد. این اتصال، یا به منظور اتصال دو کابل مجزا از هم و یا جهت ترمیم کابل صدمه دیده، به نحوی که صدمه به هادی کابل نیز سرایت کرده باشد، می باشد. لازم به ذکر است در صورتی که صرفا غلاف نهایی کابل صدمه دیده باشد، می توان از روکش حرارتی تعمیری (زیپی) (WAS) بهره جست.

ساختار و اجزاء مفصل ها، بنا بر سطح ولتاژی کابل ها و ساختار آن ها، متفاوت می باشد، ولی به صورت کلی، هر آنچه در ساختار کابل وجود دارد، جایگزینی نیز در مفصل مرتبط دارد. در کابل های مورد استفاده در ولتاژ بیشینه ۰۰۲۱ ولت (mU) که اصطلاحا به آن سطح ولتاژی فشار ضعیف اتلاق می گردد، در واقع  مفصل های حرارتی برای متصل کردن کابل های خشک ، روغنی ، سربی وآرموردار استفاده می شود. ساختار کابل بسیار ساده، و تنها از یک یا چند هادی از جنس مس یا آلومینیوم، عایق پلاستیکی غالبا از جنس CVP یا EPLX ، و یک غلاف کلی که هسته های کابل را در بر می گیرد، تشکیل شده است.

بنابر این، در مفصل مرتبط با این کابل ها نیز سه جزء فوق (جایگزین هادی، جایگزین عایق هادی، و جایگزین غلاف نهایی) وجود دارد. در برخی کابل های فشار ضعیف آرمور نیز وجود دارد، که در مفصل مرتبط به این نوع کابل ها، قطعه ای جهت ایجاد پیوستگی آرمور دو طرف کابل به کیت مفصل اضافه می گردد.

موارد استفاده مفصل حرارتی

مفصل های حرارتی را می توان  در خطوط هوایی و هم در خطوط زمینی بکار برد اما مفصل های رزینی را  بیشتر در زمانی استفاده می کنند که کابل درون آب قرار داشته باشد. یا در معرض آلودگی های شدید شیمیایی قرار داشته باشد مفصل های حرارتی در مقایسه با مفصل های رزینی قیمت تمام شده پایین تری دارند و نصب آن نیز بسیار ساده است . به منظور آب بندی مفصل های حرارتی روکش عایق چسب دار بکار برده می شود که نصب را راحت کرده و میزان عایق بودن را افزایش می دهد .

تعداد و سایز مناسب رابط (موف) مناسب جهت اتصال هادی های دو کابل ،درون هر کیت مفصل حرارتی و یک قطعه روکش حرارتی چسبدار ضخیم دیگر در سایز و طول مناسب جهت جایگزین سازی غلاف نهایی کابل استفاده می گردد. اگر کابل آرموردار باشد برای ایجاد اتصال و پیوستگی قطعه ای به کیت اضافه می گردد.

در مفصل حرارتی ، تیوپ حرارتی بکار برده می شود این تیوپ ها از جنس پلی اولفین  می باشند که نوعی عایق الکتریکی محسوب می شود این مفصل ها در حرارت ۱۲۵ درجه سانتی گراد قطرشان کاهش پیدا کرده و منقبض می شوند. در کابل های فشار ضعیف میدان الکتریکی بحث خیلی مهمی نیست بنابراین آب بندی مناسب در محل اتصال از مهمترین کارهای نصاب به شمار می رود.

نحوه نصب مفصل حرارتی

ابتدا غلاف بیرونی دو سر کابل در اندازه مناسب (طبق طول اعلامی در دفترچه راهنمای نصب) جدا می گردد. عایق هادی های کابل بسته به طول رابط (موف) از هادی های کابل جدا می شود. تنظیف هادی، عایق و غلاف نهایی روکش حرارتی چسبدار ضخیم بزرگ که قرار است جایگزین غلاف نهایی کابل شود، داخل کابل می شود.

 و سپس، روکش های چسبدار کوچکتر که نقش عایق هادی کابل را ایفا خواهند کرد، وارد هسته ها می گردند. پس از آن اقدام به اتصال هادی ها به وسیله رابط های موجود در کیت مفصل می گردد. پس از نصب رابط ها به وسیله دستگاه پرس رابط/کابلشو مناسب، روکش حرارتی چسبدار ضخیم کوچک بر روی رابط نصب شده قرار می گیرد.

 به وسیله سر پیک با منبع بوتان یا پروپان حرارت دیده تا کاملا جمع شده و چسب حرارتی داخل آن روان و ظاهر گردد. این روکش ها، جایگزین عایق کابل می گردند. پس از آن، روکش حرارتی چسبدار ضخیم سایز بزرگ را به وسط کار منتقل نموده و حرارت داده، تا این روکش نیز کاملا جمع و چسب آب بندی درون آن روان گردد.

 

بیشتر بخوانید : جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) چه هستند و چه تفاوتی دارند؟

 

مفصل حرارتی

از مشخصات و مزایای اصلی مفصل حرارتی فشار ضعیف، موارد زیر را می توان نام برد: امکان استفاده در فضای داخلی و خارجی ،دفنی ، داخل سینی یا داکت

مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش خورشید

رابط (موف) از جنس مناسب (بسته به نوع هادی کابل) در اندازه منطبق با استاندارد DIN آلمان با خلوص بیش از ۹۹/۹% روکش های حرارتی چسبدار ضخیم بسیار با کیفیت  با ضخامت فراتر از روکش های حرارتی مشابه و چسب فراوان و شیارگونه بر روی بدنه داخلی روکش جهت آب بندی هر چه بهتر کابل

خط کش ۴۵ سانتیمتری جهت استفاده در مرحله آماده سازی کابل (برش عایق و غلاف کابل در طول مناسب) دستمال الکلی در ابعاد ۲۰ ×۲۰ سانتیمتر، با بیش از ۷۵% الکل جهت امکان تنظیف کامل کابل دفترچه راهنمای نصب مصور و رنگی با توضیحات جامع و گام به گام در خصوص چگونگی نصب مفصل بسته بندی ضد آب و روغن، جهت جلوگیری از صدمه به اجزاء کیت، بالاخص چسب روکش حرارتی امکان اضافه کردن قطعه مناسب جهت پیوستگی آرمور کابل در کابل های آرمور دار به کیت مفصل

  • اندازه کوچک و سهولت نصب
  • امکان آب بندی به صورت صد در صد
  • داشتن روکش نهایی
  • داشتن روکش داخلی
  • داشتن قطعات منفصل
  • نداشتن تاریخ مصرف محدود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *