راهنمای خرید انواع سیم و کابل

پیشینه ی سیم و کابل برق

پیشینه ی سیم و کابل برق

هر آن چیز که نیاز است درباره سیم و کابل برق در دنیای امروز بدانید را در این مقاله به آن کیپردازیم

تاریخچه‌ی مربوط به سیم و کابل برق

در ادامه با پیشینه ی سیم و کابل برق در ایران و جهان آشنا میشویم و مدل های مختلف آن را به شما میگویی با ما همراه باشید

پیشینه ی سیم و کابل برق در دنیا

نخستین استفاده از نیروی برق مربوط به دهه ی ۱۸۵۰ میلادی می گردد. طی آن سال ها ، اماکن عمومی ، ایستگاه های قطار و فانوس های دریایی نیاز به جریان الکتریسیته برای روشنایی داشتند. انتقال جریان برق (که در آن روزها کم فشار هم بود) بدون استفاده از وسیله ای ممکن نبود.

در سال ۱۸۳۰ کابل به وسیله ی کشتیرانان ساخته شد اما از آن برای انتقال برق استفاده نمی گردید تا اینکه پس از کشف برق ، از این کابل ها استفاده شد. مشکل اینجا بود که در آن زمان کابل برق روکش نداشت و برق گرفتگی جان بسیاری از افراد تهدید می کرد.

این پیشرفتها ادامه پیدا کردند تا اینکه در سال ۱۹۵۳ اولین کابل برق خشک با عایق پلی‌اتیلن ساخته شد. این ماده که از آن به عنوان عایق استفاده گردید ، در پی یک واکنش شیمیایی – گرمایشی از ماده پلی اتیلن به وجود آمد که از نظر ساختاری به مواد گرما – سخت (Thermoset) بسیار نزدیک بود.
این ماده جدید باعث شد که ساخت کابل‌های فشار قوی ممکن گردد. به همین دلیل است که در عصر حاضر ، امکان ساخت کابل‌های فراتر از ۵۰۰ کیلوولت نیز وجود دارد.

پیشینه ی سیم و کابل برق در ایران

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم متوجه می شویم که ایران نیز از این قافله خیلی عقب نماند و در سال ۱۲۸۲ ، شخصی به نام محمدحسین امین‌الضرب ، سیم‌های روکش‌دار و سپس کابل برق را خریداری کرد و به ایران وارد گردانید. این کار باعث شد که ایشان پدر برق ایران لقب گیرند.

با گسترش روزافزون سیستم برق رسانی ، نیاز به این نوع تجهیزات نیز بیشتر شد و سرمایه گذاران به این فکر افتادند که به جای واردات این محصول به دنبال دانش ساخت آن باشند. به همین دلیل ، امروزه شاهد صادرات سیم و کابل برق تولید ایران به کشورهای مختلف هستیم.

انواع کابل و سیم

کابل برق آلومینیومی

بسیاری از افراد فکر می کردند که به خاطر مقاومت بیشتر ،  استفاده از کابل برقآلومینیومی ، انتقال جریان برق را با مشکل مواجه می کند و افت ولتاژ و زیاد شدن دمای کابل برق ، از عواقب آن خواهد بود. اما اینگونه نشد. با وجود تفاوت در مقاومت ، اگر مواد استفاده شده در این کابل ها از نوع مرغوب باشند ، در امر انتقال برق ، تفاوتی نسبت به کابل های برق مسی مشاهده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید : معرفی تجهیزات تابلو برق و نحوه ساخت آن

 

 

سیم برق خودنگهدار آلومینیومی

با در نظر گرفتن مشکلاتی که استفاده از کابل های مسی معمولی در پی داشت ، استفاده از این نوع کابل برق ، کاملا مقرون به صرفه تر است. از مزایای کابل برق خودنگهدار آلومینیومی در چرخه ی توزیع برق ، می توان به ترمیم و تعویض راحت تر کابل ها در صورت خرابی اشاره کرد.

کابل هوایی آلومینیومی

کابل های هوایی یک دسته از کابل های آلومینیومی حساب می شوند که خود دو نوع دارند: کابل برق – کابل تلفن.

AAC ، AAAC و ACSR از انواع کابل های برق هوایی هستند که با توجه به میزان فشار برق انتقالی می توان از آنها استفاده کرد.

کابل هوایی تلفن هم دو دسته دارد که عبارتند از : کابل های مسی هوایی و کابل فیبر نوری هوایی. فیبرهای نوری ، دارای جدیدترین تکنولوژی هستند اما استفاده از آنها بدون عیب نیست.

کابل برق مفتولی

یکی دیگر از انواع سیم و کابل ، کابل مفتولی است. همینطور که از اسم آن پیداست ، این نوع سیم برق ، از چند رشته سیم مفتولی ساخته شده است. این نوع کابل برق ، قتبلیت فرم دهی بالایی دارد و به همین دلیل از آن در تابلوهای برق استفاده می شود.

از این نوع سیم برق برای مکان های بسته و اتصالات بلند مانند کابل کشی داخل ساختمان ، لو له های خرطومی . غیره استفاده می گردد.

کابل افشان

از انواع دیگر سیم و کابل می توان به کابل افشان اشاره کرد. برخلاف سیم برق مفتولی ، کابل افشان انعطاف  بالایی دارد و از آن بیشتر برای اتصالات متحرک و کوتاه استفاده می شود. کابل افشان سبک و کابل افشان قدرت از انواع این نوع کابل برق به حساب می آیند. این دو رقم سیم برق از لحاظ ظاهری تفاوتی ندارند اما در بازدهی و میزان انتقال جریان برق تفاوت شایانی وجود دارد.

انواع دیگر سیم و کابل

تا اینجا به متداول ترین نوع های کابل برق اشاره کردیم. سیم برق گونه های دیگری نیز دارد که به نام آنها کفایت می کنیم:

– سیم و کابل تخت

– سیم و کابل گرد

– سیم و کابل شیلد دار

– سیم و کابل ابزار دقیق

– کابل کواکسیال

و

– سیم و کابل جوشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *