راهنمای خرید انواع سیم و کابل

کابل ابزار دقیق استاندارد کدام است؟

کابل ابزار دقیق استاندارد

پیش از اینکه به صحبت درباره ی کابل ابزار دقیق استاندارد بپردازیم ، بهتر است کمی راجع به سامانه های کنترل و ابزار دقیق صحبت و آشنایی بیشتری کسب نماییم. در عصر حاضر ، سامانه های گاز ، نفت ، بتروشیمی ، صنایع هوافضا و موشکی ، صنعت مواد غذایی و صنایع دیگر ، نیاز به پایش معیار های کنترل جریان ، حجم سیالات و دما دارند. زمانی که بحث از این موارد به میان بیاید ، ناخودآگاه مقوله ی ابزار دقیق نیز به ذهن متبادر می شود.

وسایل مورد نیاز در سیستم های ابزار دقیق شامل حسگر ها ، ترموکوبل ها ، شیر های کنترل و مواردی از این دست می باشند تا اندازه گیری ها به دقت و درستی انجام گیرد. زمانی که سنجش انجام شد ، نیاز به ابزار دیگریست تا آن مقادیر به شکل کامل و بدون نقص در سیستم کنترل منتقل گردند. وسیله ای که از آن صحبت می کنیم همان کابل ابزار دقیق شرکت سیم و کابل آرین ابهر است که یکی از مهم ترین اجزای این سیستم می باشد.

پس اگر بخواهیم به تعریف ابزار دقیق بپردازیم باید بگوییم که: تجهیزاتی که با دریافت کردن داده های مخصوص ، تغییر وضعیت می دهند. و کابل ابزار دقیق نیز مسیری قابل اطمینان برای جابجایی این داده ها است.

کابل ابزار دقیق از تنوع بالایی برخوردار است و حساسیت های گوناگونی دارد که انتخاب آنها بسته به شرایط کار است. پس این نکته را باید در نظر داشت که در انتخاب کابل ابزار دقیق استاندارد مناسب باید به فاکتورهایی مانند نوع تجهیزات ، فراسنج های مغناطیسی ، الکتریکی و مکانیکی و شرایط محیطی توجه نمود.

کابل ابزار دقیق استاندارد

استانداردی که بر اساس آن به بررسی کابل ابزار دقیق شرکت سیم و کابل برق آرین ابهر می پردازیم ، BS5308 است.

لطفا کابل ابزار دقیق استاندارد را با کابل برق اشتباه نگیرید چون این دو تفاوت های بسیاری دارند. اولا ، کابل برق در مواقعی استفاده می شود که نیاز به انتقال ولتاژ های بالا باشد. این در حالیست که کابل ابزار دقیق به نظور حمل سیگنال های ولتاژ پایین به کار می آید. تفاوت دیگر این دو در آن است که کابل برق نسبت به کابل ابزار دقیق نمایندگی سیم برق آرین ابهر ، تعداد رشته های درونی کمتری دارد. ثالثا ، سایز این رشته ها در کابل ابزار دقیق کمتر از ۴ میلی متر می باشد درحالیکه سایز رشته های کابل برق بزرگ تر از این مقدار است.

 

بیشتر بخوانید : توضیحات درباره ی کابل زره دار

 

عایق بندی کابل هی ابزار دقیق بر اساس استاندارد ساختاری BS5308 ، به دو دسته تقسیم می گردد:

۱- عایق پلی اتیلن

کابل ابزار دقیق استاندارد که به وسیله ی پلی اتیلن عایق بندی شده باشد ، خود سه نوع مختلف دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

– نوعی کابل ابزار دقیق که محافظ ، زره یا آرمور ندارد و در محیط های داخلی استفاده می شود. این نوع کابل P1T1 نام دارد.

– نوعی کابل که زره یا آرمور دارد و در محیط های آزاد و یا زیر خاک استفاده می گردد. این نوع کابل P1T2 نام دارد.

– این نوع کابل ابزار دقیق استاندارد دارای آرمور یا محافظ مکانیکی است و در برابر مواد هیدروکربنی مانند نفت و مشتقات آن ، مقاومت دارد. به همین دلیل از این نوع کابل بیشتر در پالایشگاه ها و محیط های نفتی استفاده می شود. نام این نوع کابل P1T3 است.

۲- عایق پی وی سی

کابل های ابزار دقیقی که عایق PVC (پلی ونیل کلراید) داشته باشند نیز در دو گروه مختلف جای می گیرند:

– کابل P2T1 که محافظ ، زره یا آرمور ندارد و بیشتر در داخل ساختمان استفاده می گردد.

– کابل ابزار دقیق با عنوان P2T2 که زره یا آرمور دارد و می توان از آن برای دفن در زیر خاک و یا محیط های آزاد بهره جست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *