راهنمای خرید انواع سیم و کابل

کابل کواکسیال (Coaxial Cable)

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یکی از مهم ترین و قدیمی ترین محورهای انتقال داده در پروژ های شبکه مخابراتی،  در صنایع و کاربردهای خانگی است و از سال ۱۹۳۶ مورد استفاده قرار می گیرد. این قیمت کابل در حال حاضر در شبکه های داخلی آنتن مرکزی یا سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ استفاده می شود. این کابل  یک رسانای داخلی دارد که توسط یک عایق منعطف محصور می شود
روی این لایه منعطف نیز توسط یک رسانای نازک برای انعطاف کابل، به هم بافته شده ‌است. همه این اجزا در داخل عایق دیگری جاسازی می شوند. در نوع دیگر کابل های کواکسیال، به جای لایه مسی بافته شده از تیوپ مسی استوانه ای استفاده می شود.

ماده ای پلاستیکی این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند، ماده پلاستیکی ممکن است به صورت دیسک های پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف  استفاده و از تماس دو هادی با یکدیگر  جلوگیری می کند. و یا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل به وسیله مواد پلاستیکی از یکدیگر جدا شوند.

یکی از مشخصات بارز کابل کواکسیال این است که در حالت گیرندگی هیچ نویزی نمی‌تواند در طول خط انتقال وارد آن شود و در حالت فرستندگی هیچ تشعشع و تابشی در طول کابل دیده نمی‌شود. یعنی موج انتقالی کاملا محافظت می‌شود. اکثر کابل مغان های انتقال تصویر (کواکسیال) در سیستم های دوربین مداربسته از پنج لایه زیر تشکیل شده است:

۱- غلاف بیرونی Outer Jacket
۲- لایه مسی بافتی Braided shield
۳- لایه محافظ مسی Foil shield
۴- لایه عایق جدا کننده بین دو سیم Dielectric Insulator
۵- مغز مسی Center Conductor

انواع کابل کواکسیال (Cable Coaxial) استفاده شده در کابل شبکه های دوربین مداربسته عموما

RG58

-RG59

-RG6

هستندکه هر کدام توانایی برد تا مسافتی حدود ۵۰۰ متر را نیز دارند و معمولا حداکثر پهنای این نوع کابل ها تا ۳۰۰ مگا هرتز است ودوام و پایداری خوبی دارند. چند نمونه از مزایای کابل های کواکسیال عبارتند از:

مزایای کابل های کواکسیال:

  1. – انعطاف پذیری و قابلیت شکل پذیری در محیط مورد استفاده
  2. – قابل استفاده بودن برای مدت زمان طولانی
  3. – استحکام و پایداری بالا
  4. – کم بودن هزینه نگهداری  و هزینه توسعه
  5. – ظرفیت بالای  انتقال ، حداکثر تا ۳۰۰ مگا هرتز در پهنای باند.
  6. – پهنای باند مناسب برای سرویس های مخابراتی از جمله تله کنفرانس های صوتی و تصویری و سیستم های دوربین مداربسته

بیشتر بخوانید : کابل پمپ شناور

 

کابل های کواکسیال RG59

از مغزی مفتولی و شیلد تشکیل شده اند و در متراژ های نسبتا کمتری قابل استفاده هستند بهترین متراژ حداکثر کابل کشی تا ۳۰۰ متر به صورت مستقیم است . در صورت استفاده بیش از این متراژ عموما با افت سیگنال در انتقال تصاویر از دوربین های مدار بسته به دستگاه DVR مواجه می شود که باعث ایجاد نویز و افت کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته خواهد گردید.

کابل کواکسیال RG 11

از این کابل می توان برای ارسال و دریافت تمامی داده های ویدیوئی، صدا، اطلاعات و … در مسافت های بسیار دور استفاده کرد. این نوع کواکسیال نسبت به کواکسیال های دیگر مانند RG58 و RG59 توانایی های بسیار بیشتری دارد و مصرف آن در مکان های خاص است.

یکی از دلایلی که بسیاری این کابل را بهترین نوع کواکسیال شناخته شده می دانند، استفاده از این کابل در سیستم های دوربین مدار بسته در متراژ های بسیار بالا به صورت یک تکه است. در این نوع مصرف تصاویر دریافت شده بدون هیچ گونه لرزش و نویز است.

کابل کواکسیال RG 58

این کابل هم   مانند کابل RG59 کاربرد  ها و مصارف زیادی دارد از کابل RG58 معمولا به عنوان یک حامل کلی در آزمایشگاه استفاده می شود. و همچنین با استفاده از BNC نیز می توان در تجهیزات تست و اندازه گیری اسیلوسکوپ استفاده کرد. از این کابل در دو نسخه RG58 a/u و RG58 c/u به صور گسترده در شبکه های اینترنت استفاده می شود و در بعضی از مصارف می تواند جایگزین کابل های CAT5 و CAT6 باشد.

از مغزی چند رشته و شیلد تشکیل شده، کارکرد مشابهی با کابل های کواکسیال RG59 داشته و فقط به علت چند رشته بودن مغزی خرید سیم برق دارای قابلیت انعطاف پذیری بیشتری بوده و اغلب برای نصب دوربین مدار بسته در کابین آسانسورها که همواره در حرکتند کاربرد دارد. زیرا اگر در این موارد از کابل های RG59 که دارای مغزی مفتولی است، استفاده شود، احتمال دارد که در طی زمان و حرکت، کابل رها شده ای که برای حرکت همزمان با کابین آسانسور کشیده شده، دچار قطعی کابل و شکست مغزی کواکسیال گردد.

کابل های کواکسیال RG6

این کابل ها برای  مسافت های تا ۵۰۰متر ساخته شده و بدون هیچ مشکل و افت سیگنالی می تواند انتقال سیگنال از دوربین مدار بسته تا دستگاه DVR را انجام دهد در واقع برای مسافت های بالای ۳۰۰ متر بهتر است  که از کابل های کواکسیال RG6 در پروژه ها استفاده گردد.

کابل های کواکسیال RG11

این کابل ها از کابل های مطرح شده دربالا، قوی تر هستند و برای متراژ هایی مابین ۸۰۰ تا ۹۰۰ متر مناسب بوده و می تواند تصاویر دوربین مدار بسته را تا این فواصل بدون افت ارسال نماید استفاده از این کابل ها عموما در کارخانه ها و یا سوله های بزرگ رایج می باشد.

اجزای تشکیل دهنده کابل های کواکسیال

روکش پلاستیکی در بالا و زیر آن تعدادی شیلدهای به هم بافته شده که در کابل های مرغوب معمولا به تعداد ۱۴۴ رشته هستند زیر شیلد یک روکش فویل دو منظوره که از طرف بالا هادی و از طرف پایین عایق می باشد برای کاهش اثرات امواج مغناطیسی که از کابل های برق ساطع می گردد و همچنین از طرف بالا که هادی می باشد.

برای قوی تر شدن ارسال سیگنال های دیتا از دوربین مدار بسته به دستگاه DVR در صورت کشیده شدن بیش از حد کابل ها در هنگام کابل کشی یا پارگی شیلدها کاربرد دارد قرار دارند. در زیر روکش فویل یک روکش عایق دی الکتریک برای عایق نمودن مغزی یا هسته مرکزی از بقیه اجزاء تشکیل دهنده کابل کواکسیال قرار گرفته است.

و در پایان مغزی یا هسته مرکزی کابل کواکسیال که عمدتا از جنس آلیاژ مس می باشدتعبیه شده است. که در کابل کواکسیال RG58 این مغزی به صورت رشته های باریکی از سیم برای انعطاف پذیری بیشتر قرار دارد.

معایب کابل های کواکسیال

  1. مخارج  بسیار زیاد نصب
  2.  نصب مشکل تر نسبت به کابل های به هم تابیده
  3. محدودیت فاصله
  4. نیاز  به استفاده از عناصر خاص برای انشعابات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *