راهنمای خرید انواع سیم و کابل

کابل کولری چیست و چه انواعی دارد؟

کابل کولری

الکتریسیته یا انرژی برق ، عضو جداناشدنی هر قطعه ی الکتریکی برای عملکرد صحیح است. کولر ها هم از این قاعده مستثنا نیستند و چه کولر آبی و چه کولر گازی ، برای خنک کردن هوا نیاز به جریان برق ثابت دارند.کابل کولری سیم و کابل ابهر ، وظیفه ی رساندن برق به این موتورها و علاوه بر آن ، ارسال سیگنالهای کنترلی میان یونیت های کولر گازی را بر عهده دارد.

در کولر آبی ، ۲ موتور وجود دارد. یک الکتروموتور که دمنده را به چرخش وا می دارد و موتور دیگر که آب را پمپ می کند (واتر پمپ). در کولر گازی نیز ۲ موتور تعبیه شده که یکی کمپرسور و دیگری گرداننده ی دمنده و باز و بسته کننده ی دریچه ی هوا است. کابل کولری سیم و کابل ابهر ، وظیفه ی رساندن برق به این موتورها و علاوه بر آن ، ارسال سیگنالهای کنترلی میان یونیت های کولر گازی را بر عهده دارد.

کابل کولری آبی شرکت سیم و کابل برق ابهر

عنوان کابل برق کولر آبی ، به کابلی اطلاق می گردد که بین جعبه کلید کنترل کولر و جعبه ی ورودی برق داخل کولر قرار دارد و مسئولیت آن هم رساندن برق به موتورهای کولر آبی است. این نوع کابل ، دو سایز مختلف دارد که مصرف کنندگان باید با توجه به اجرا شدن یا نشدن استاندارد سیم ارت در ساختمان ، از یکی از آنها بهره ببرند: کابل ۴ x 1.5 و کابل ۵ x 1.5.

کابل کولری ۴ رشته ی کابل برق ابهر ، به سیم ارت (Earth) مجهز نیست و چهار سیم داخل آن عبارتند از: فاز واترپمپ ، فاز دور کند، فاز دور تند و نول. عدم وجود سیم ارت در کابل ۴ رشته ای به کابل ۵ رشته ای مربوط نمی شود و این کابل دارای سیم ارت نیز هست.

بر خلاف کابل کولری شرکت سیم برق ابهر ، در ایران کابل هایی به فروش می رسد که استاندارد ندارند. مثلا کابلی وجود دارد که۴ x 1  است. با توجه به استاندارد ، این امر غیر ممکن است زیرا کابل های مفتولی از سایز ۱٫۵ به بالا تعریف می شوند. تغییر اندازه ی این کابل ها به خاطر عدم وجود فیلر است که نبود آن باعث خارج شدن از استاندارد می گردد.

نمایندگی سیم و کابل آرین ابهر ، در رابطه با کابل هایی به فعالیت می پردازد که طبق استاندارد ایران و همچنین استاندارد بین الملل باشد تا مصرف کنندگان با خاطر آسوده به خرید محصولات شرکت سیم و کابل ابهر بپردازند و کالایی استاندارد با طول عمر بالا را دریافت کنند.

کدام کابل مناسب کولر آبی است

معمولا یکی از دو مدل کابل شرکت سیم و کابل برق ابهر برای کولر آبی پیشنهاد می شود:

– افشان ۳۰۰/۵۰۰ ولت

– مفتولی ۳۰۰/۵۰۰ ولت

این دو کابلی که در بالا نام برده شدند را می توان در هر دو سایز ۴ x 1.5 و ۵ x 1.5 یافت کرد. با توجه به مصرف برق (آمپر مصرفی) کمتر کولرهای کوچک ، اگر می خواهید از سیمی با سایز کمتر استفاده نمایید ، کابل افشان می تواند مناسب باشد زیرا می توانید آن را در سطح مقاطع پایین تر ، مانند ۱ میلیمتر مربع نیز پیدا کنید (البته تولید استاندارد این سیم ممکن است). در ادامه به مشخصات فنی هر کدام از کابل ها مفتولی و افشان می پردازیم.

بیشتر بخوانید : کابل قدرت شرکت سیم و کابل ابهر

 

کابل مفتولی

مشخصات این کابل عبارتند از:

– استاندارد بین المللی: IEC 60227-4

– استاندارد ایران: ISIRI (607) 10

– اختصار: NYM, H05VV-U

– نوع هادی: مس

– نوع عایق: PVC/C

– نوع فیلر: PVC

– نوع روکش: PVC

– نوع غلاف: PVC/ST4

– رنگ غلاف: سفید یا مشکی

– محل نصب: زیر یا روی گچ ، روی دیوار آجری یا بتونی ، داخل لوله یا درون داکت و در محیط های خشک و مرطوب

– ضخامت و وزن کابل ۴ x 1.5: 8.6 الی ۱۱ میلی متر و ۱۵۹ گرم بر متر

– ضخامت و وزن کابل ۵ x 1.5: 9.4 الی ۱۲ میلی متر و ۱۸۵ گرم بر متر

کابل افشان

– استاندارد بین المللی: IEC 60227-5

– استاندارد ایران: ISIRI (607) 53

– اختصار: NYMHY, H05VV-F

– نوع هادی: مس

– نوع عایق: PVC نوع D

– نوع روکش: PVC نوع ST5

– رنگ غلاف: سفید یا مشکی

– محل نصب: زیر گچ ، روی دیوار ، داخل لوله یا درون داکت

– اندازه ی کابل به منظور استفاده در کولر آبی: ۴ x 1 ، ۴ x 1.5 ، ۵ x 1 و ۵ x 1.5

– نوع بسته بندی: کلاف ۱۰۰ متری یا قرقره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *