راهنمای خرید انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل افشان و مفتولی

کابل افشان و مفتولی

کابل های افشان

استفاده عمده کابل افشان و مفتولی در مواردی می باشد که نیاز به قابلیت انعطاف زیاد باشد و یا کابل در اتصالات متحرک استفاده شود. در واقع  کابل افشان یا کابل انعطاف پذیر، کابلی است که بیش از یک سیم تک رشته افشان در آن بکار رفته است. البته جهت تاسیسات صنعتی و ساختمان ها و بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارد. و معمولا در نقاطی قابل نصب است که خطر ضربات مکانیکی وجود نداشته باشد.
این کابل ها از جنس مس قابل انعطاف (کلاس ۵ یا ۶ هادیها) و عایق PVC/C یا PVC/D در سایزهای کوچک (تا ۴ میلیمتر مربع) و PVC/A در سایزهای بزرگ می باشد.

همانطور که می دانید، کابل ها نقش مهمی در اتصال سیستم های مختلف و راه اندازی آنها دارند که باید در شرایط گوناگون، به درستی انتخاب شوند.
در این مقاله با معرفی کابل های افشان و کابل های مفتولی، به تفاوت خرید سیم برق اشاره خواهیم نمود.

اتصالات در لوازم برقی

ماشین آلات دارای دو شاخه که کابل به صورت ثابت به آنها وصل است

  • استفاده برای کابل های ورودی و همچنین اتصال در تجهیزات برقی
  •  و از کابل های افشان قدرت برای تامین انرژی در فضای مختلف مانند فضای باز، بخش های قرار گرفته در آب و بخش داخل ساختمان و …
  • استفاده در نیروگاه ها، کانال های مخصوص کابل کشی
  • استفاده در مصارف صنعتی
  • مراکز توزیع و مصرف
  • یا به طور کلی در قسمتی که احتمال صدمات مکانیکی در آن قسمت وجود نداشته باشد.

کابل های مفتول

کابل های مفتول کابل هایی هستند که در ساختار آنها از چند رشته سیم مفتول که به هم پیچیده شده اند، تشکیل یافته اند. این کابل ها کمترین انعطاف پذیری را دارند ولی هدایت جریان برق از آنها به خوبی صورت می گیرد.

این کابل که به کابل خشک یا سخت نیز مشهور است، قابلیت انعطاف پذیری ندارد و هادی بکار رفته در این نوع سیم و کابل مسین از جنس فلز مس که رسانا است می باشد. این کابل توسط پی وی سی عایق شده است.

کابل مفتول برای مقاصد مصرفی در صنعت و یا کابل کشی در داخل ساختمان ها می تواند مناسب باشد که استفاده از این نوع کابل ها در اماکن خشک، آبدار و مکان هایی که بسته است و یا مرطوب می باشد، کاربرد دارد. همچنین در مورد این نوع کابل ها باید بدانید که استفاده از آنها در بتن فشرده یا استفاده در زیرزمین به صورت مستقیم، مجاز نمی باشد.

انواع سیم و کابل افشان و مفتولی

تقسیم بندی سیم های مفتولی بر اساس ولتاژ نامی

  • سیم های مفتولی دارای ولتاژ نامی ۵۰۰-۳۰۰ ولت
  • سیم های مفتولی با ولتاژ نامی ۷۵۰-۴۵۰ ولت
  • همچنین باید گفت هادی این نوع سیم ها با توجه به الزامات استاندارد ملی، می توانند کلاس ۱ یا ۲ باشند.

بیشتر بخوانید : ضرورت استفاده از کابل ضد حریق

 

 تقسیم بندی سیم های افشان

  • سیم های افشان با ولتاژ نامی ۵۰۰-۳۰۰ ولت که در نصب داخل لوله و قسمت زیرین و رویی گچ و لوله های خرطومی بکار گرفته می شود.
  • سیم های افشان با ولتاژ نامی ۷۵۰-۴۵۰ ولت که می توانند برای حفاظت سیستم های روشنایی و محیط های خشک استفاده شوند.
  • همچنین در مورد این نوع کابل می توان گفت هادی کابل های افشان باید با توجه به الزامات استاندارد از نوع کلاس ۵ یا کلاس ۶ باشند.

 تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

یکی از انواع تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی انعطاف پذیری این دو کابل است. کابل هادی افشان با توجه به ساختار رشته ای آن انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به کابل مفتولی دارد که این از مهمترین تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی می باشد.

اختلاف مقاومت اهمی

در مورد دومین تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی می توان به اختلاف مقاومت اهمی این دو کابل اشاره کرد که مقاومت اهمی در نمونه کابل هادی مفتولی کمی بیشتر از کابل افشان است.

این مقاومت ها ناشی از پیچش رشته ها و طول کابل ها می باشد. همچنین اگر بخواهیم تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی را در برابر خوردگی بگوییم، با توجه به مشاهده عملکردهای این دو کابل، کابل مفتولی مقاومت بیشتری را در برابر خوردگی دارد. با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد،

این سبب می شود تا کابل افشان و مفتولی نیز در قسمت کاربرد با یکدیگر تفاوت داشته باشند و به عنوان مثال کابل افشان به علت انعطاف پذیری بیشتر، می تواند عملکرد بهتری برای ماشین آلات و تابلوهای فرمان داشته باشد ولی با توجه به مقاومت کمتر کابل مفتولی، استفاده از این نوع کابل در سطح مقطع های بزرگتر، ارجحیت دارد. هزینه تمام شده برای کابل مفتولی کمتر از کابل افشانی است. استفاده از کابل های مفتولی به علت رشته های کمتر و یک رشته ای بودن هادی آن، احتمال اتصالی را بیشتر کاهش می دهد. کابل های افشان با توجه به خاصیت شکل پذیری، نمی شکنند.

2 دیدگاه در “انواع سیم و کابل افشان و مفتولی

  1. farhad ghashghai گفت:

    با سلام من مقداری سیم با کیفیت مثل این حنسهای شما با سوکتهای اتومبیل لازم دارم و مقاوم در اب و رطوبت کحا در تهران میتو.انم مقداری کیفیت تهیه کنم . فروشگاه که این جنس را برای خرده فروشی عرضه میکند در تهران کجاست . تشکر .لطفا کمک کنید و مرا از دست فروشندهای نفهم نجات دهید احترام فرهاد

    1. فروشگاه نیرو کابل گفت:

      با سلام و احترام

      درقسمت تماس با ما در ارتباط باشید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *