راهنمای خرید انواع سیم و کابل, مقالات

تفاوت سیم نول و ارت

تفاوت سیم نول و ارت

در اتصال استاندارد برق شهری ما با ۳ نوع اتصال فاز، نول و ارت مواجه هستیم. و بعد از ان جا از طریقی به دکل برق متصل شده است. ارت همان نول است!

تفاوت سیم نول و ارت

در آمریکای شمالی از یک درگاه مجزا برای اتصال ارت استفاده می شود. قبل از این باید دید ۲ سوراخ دیگر چه کاربری دارند که یکی از آن ها فاز و دیگری نول است. برای فاز و نول نیز در پشت پریز سیم فاز حرکت کرده و به دژنکتور خانه اتصال دارد و اما سیم نول و ارت، همین اتفاق در رابطه با نول می افتد، اما اتصال به دژنکتور ندارد و به جای آن در محفظه فلزی ای قرار می گیرد و به دکل برق که انتقال دهنده جریان در آن وجود دارد اتصال پیدا می کند.

 

ارت چیست

ارت به کجا وصل است؟!

سوراخ ارت نیز سیم کشی داره و به جعبه دژنکتور وصل می شود. که دژنکتور هم اتصال داره به محفظه فلزی جعبه و محفظه ای که سیم نول قرار دارد.

اما چرا به این شکل با سیم نول اتصال دارد؟

این برای این است که اگر در خرید سیم برق اختلالی باشه میتونه در سلامت جریان اختلال ایجاد کنه برای مثال یک ماکروویو را در نظر بگیرید که ۳ نوع سیم به آن اتصال داره فاز، نول و ارت ، همانطور که گفتیم جریان در سیم فاز و نول برقرار است و سیم ارت به محفظه فلزی اتصال دارد و جریانی در آن نیست.

ماکروویو را به دیاگراممون اضافه می کنیم، فاز و نول جریان را به قطعات الکتریکی ارسال می کنند. و ارت به محفظه وصل است و محفظه به چیزی اتصال ندارد و برای این جریان برق روی سطح محفظه نیست اما اگر اتصال فاز خرابی داشته باشد و محفظه به سیم فاز برخورد کند، محفظه برق دار می شود و اگر آن را لمس کنیم،

احتمال بالایی برای ایجاد یک شُک خطرناک است. اما خوشبختانه سیم ارت به محفظه اتصال دارد و جریان را به جعبه دژنکتور هدایت می کند و به دکل انتقال پیدا می کند و خطر رفع می شود.

اما چرا به این سیم ارت می گویم؟

جعبه دژنکتور را وقتی مشاهده می کنیم یک سیم ارت چیست حرکت کرده و اتصال پیدا کرده به محفظه سیم نول وسیم ارت به یک میله فلزی ای که داخل زمین فرو رفته و میله زمین نام دارد وصل می شود یا میتواند به میله های فلزی دیگری مثل لوله آبی که آب شهر را انتقال می دهد وصل باشد در محلی که سیم نول به دکل انتقال برق وصل شده سیم دیگری وجود دارد که به زمین رفته و به یک میله فلزی وصل می شود.

بار الکتریکی میتواند هم  مثبت باشه و هم منفی وقتی به یک اتم نگاه می کنیم، پرتون ها با بار مثبت توی هسته و الکترون ها با بار منفی در اطراف هسته،

در کل این هسته خنثی می باشد.

به این علت که تعداد الکترون ها با پروتون ها برابر است. برای منفی کردن بار همچین فضایی به الکترون های زیادی احتیاج داریم چون زمین یک حجم وسیعی را شامل هست و خنثی باقی می ماند.

 

بیشتر بخوانید : ۴ لایه اصلی یک برد مدار چاپی (PCB)

 

رعد و برق و سیم نول و ارت

به خاطر دارین که دژنکتور به زمین اتصال داشته و همینطور ماکروویو وقتی رعد و برق میزنه، این جعبه ها میتونن بار دار شوند، با اتصال به زمین بار به زمین انتقال پیدا می کند و خطر رفع می گردد.

فرض کنیم جعبه دارای بار منفی بشه، همانطور که گفتیم بار های همنام همدیگر را دفع می کنند و به سمت زمین که بار خنثی دارد می روند تا بار در همه جا یکسان و خنثی شوند

به بیانی دیگر کمیت بار ها متفاوت هست و این باعث وجود ولتاژ بین آن ها می شود وقتی آن ها بهم متصل هستند جریان کاهش پیدا میکنه و محیط خنثی می شود.

سخن آخر

همه  وسایلی که جریان الکتریکی دارند احتمال دارد که  دچار نشتی برق شوند لخت بودن قسمتی از رسانا باعث می شود که در صورت تماس بلافاصله دچار برق گرفتگی شویم برای حل این مشکل می توان از سیم ارت که همان سیم اتصال به زمین است استفاده کرد .

سیم ارت با منتقل کردن جریانات نشتی به زمین، مانع از برق گرفتگی ، اتصالی و آتش سوزی می شود.

سیم و کابل ارت در همه وسایل برقی بکاررفته است . گاهی اوقات وقتی دست به یخچال یا ماشین لباسشویی می زنید جریان ضعیفی از برق را احساس می کنید این لرزش جریان برگشتی برق است که تا این درجه برای انسان خطری ندارد. در دستگاه های الکترونیکی برای تخلیه کردن بارهای اضافی توسط یک سیم که رسانا می باشد به زمین متصل می گردند و بار اضافی به زمین منتقل می شود.

اگر در دستگاه های برقی از سیم و کابل ارت استفاده نشود ممکن است دستگا هها خراب شده و آتش سوزی به وجود بیایید. سیم و کابل ارت به منظور پیشگیری از حوادث استفاده می شود.

همچنین به دلیل متصل شدن سیم نول به زمین و هم پتانسیل شدن این سیم با زمین، اختلاف پتانسیل سیم فاز باز زمین به ۲۲۰ ولت می رسد و اگر با سیم فاز برخورد کنید جریان از بدن و زمین عبور کرده و موجب شوک الکتریکی می شود.نام دیگر سیم نول زمین است و ذلیل آن این است که مواد استفاده شده در ساخت سازه ها موجب گردیده تا سیم نول هم پتانسیل زمین گردد به منظور هم پتانسیل شدن باید چاهی را در زمین ایجاد نمود که در این نقطه اختلاف پتانسیل زمین و نول یکسان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *