راهنمای خرید انواع سیم و کابل

انواع کابل شبکه ی زوج سیم به هم تابیده (Twistet Pair) کدامند؟

کابل شبکه ی زوج سیم به هم تابیده

به منظور را ه اندازی یک شبکه ، در ابتدا رواج است که انواع کابل شبکه ی زوج سیم به هم تابیده را بشناسیم. اگر به بازار ایم محصولات رجوع کنید ، درمی یایبد که خرید کابل شبکه مناسب می تواند امری مشکل و گیج کننده باشد. ما در ادامه می خواهیم  به طور مفص درباره ی انواع کابل شبکه ی زوج سیم به هم تابیده (Twistet Pair) صحبت کنیم تا خرید کابل شبکه برای شما آسان تر گردد. با ما همراه باشید.

انواع کابل شبکه ی زوج سیم به هم تابیده

کابل شبکه از نوع Unshielded Twisted یا UTP

معادل فارسی نام این کابل شبکه ، زوج به هم تابیده ی بدون شیلد است. از این نوع کابل شبکه به صورت استاندارد با عنوان U/UTP یاد می شود که در Ethernet یا Fast Ethernet کاربرد دارد.

این نوع کابل شبکه ، ارزان ترین مدل آن محسوب می گردد زیرا همانطور که نامش نشان می دهد ، شیلد محافظی در ساختار آن به کار نرفته است. قاعدتا باید حدس زده باشید که کابل شبکه ی زوج به هم تابیده ی بدون شیلد ، در مواقعی استفاده می شود که اهمیت حفظ داده ها خیلی مطرح نیست.

کابل شبکه از نوع Shielded Twisted Pair یا STP

معادل فارسی نام این کابل شبکه ، زوج به هم تابیده ی شیلد دار است که در Token Ring و Gigabit Ethernet کاربرد دارد. از این نوع کابل که به اختصار STP نامیده می شود در در مواقعی استفاده می شود که محیط پیرامونی از عوامل نویز زا تاثیر می پزیرد. برای ساده تر شدن این تعریف ، می توان به مثالی اشاره کرد. به عنوان نمونه ، زمانی که قرار است دو گره ی شبکه در فاصله ی زیادی از یکدیگر قرار گیرند و یا میدان مغناطیسی قوی در مجاورت کابل (مثل سیم برق که از عوامل نویز زای متداول است) قرار دارد از کابل شبکه ی Shielded Twisted Pair استفاده می شود.

البته شیلدهای این نوع از کابل شبکه ، به روش های گوناگونی در اطراف سیم ها قرار می گیرند.

در ساختار کابل شبکه ی STP ، ممکن است هم از شیلد و هم فویل استفاده شود. از فویل برای جلوگیری از نویز و از شیلد برای انتقال الکتریسیته ی ساکن به سیستم اتصال به زمین (Earth) بهره گرفته می شود.

اگر می خواهید که تفاوت ساختاری انواع کابل شبکه ی STP را بدانید تا بسته به هدف خود به راحتی بتوانید از بین آنها انتخاب کنید ، ادامه ی مطلب را از دست ندهید.

 

بیشتر بخوانید : تفاوت کابل کنترل با کابل ابزار دقیق

 

 

انواع کابل شبکه ی STP کدامند؟

در هنگام ایجاد شبکه ای از رایانه ها با کابل STP ، شما می توانید از میان ۷ نوع مختلف ، بهترین انتخاب را داشته باشید. آن ۷ نوع عبارتند از:

۱- کابل شبکه ی U/FTP که هر جفت سیم با یک فویل دورپیچی شده است.

۲- کابل شبکه ی F/UTP که تمامی سیم ها (چهار جفت) با یک فویل دورپیچی شده اند.

۳- کابل شبکه ی S/UTP که تمامی سیم ها (چهار جفت) با یک شیلد پوشانده شده اند.

۴- کابل شبکه ی SF/UTP که تمامی سیم ها (چهار جفت) با یک شیلد و یک فویل پوشانده شده اند. برخی از منابع از این کابل شبکه با عنوان STP هم یاد کرده اند.

۵- کابل شبکه ی S/FTP که هر جفت سیم با یک فویل دورپیچی شده است و تمامی سیم ها (چهار جفت) با یک شیلد پوشانده شده اند.

۶- کابل شبکه ی F/FTP که هر جفت سیم با یک فویل دورپیچی شده است و تمامی سیم ها (چهار جفت) با یک فویل پوشانده شده اند.

۷- کابل شبکه ی SF/FTP که هر جفت سیم با یک فویل دورپیچی شده است ،تمامی سیم ها (چهار جفت) با یک فویل پوشانده شده اند و همچنین یک شیلد در اطراف کل سیم ها موجود است.

اکنون که گونه های مختلف کابل شبکه از نوع Shielded Twisted Pair یا STP را شناختید ، راحتتر می توانید به خرید انواع کابل شبکه ی زوج سیم به هم تابیده مشغول شوید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *