راهنمای خرید انواع سیم و کابل

مشکلات برقی در ساختمان

مشکلات برقی در ساختمان

خدمات برق‌کاری زمان ساخت ساختمان و توسط متخصصین برق انجام می شود. همانطور که می دانید با افزایش طول  عمر ساختمان، به دلیل وجود مسایلی چون رطوبت، ممکن است سیم‌کشی‌ها فرسوده و مستهلک شوند. به همین دلیل  بهتر است هر از چند گاهی جهت تعمیرات برق ساختمان، با یک برق‌کار تماس گرفته شود.

وجود مشکلات برقی در ساختمان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. و نتایج غیر قابل جبرانی را به بارآورد. در ادامه چگونگی شناسایی مشکلات برق‌کشی و راه‌حل‌های آن بیان می‌شود.

 جرقه الکتریکی(اتصالی برق)

از جمله مشکلات برقی در ساختمان می توان به وجود خرابی در سیم‌کشی داخلی خانه و یا به دلیل برخورد رعدوبرق به سیم‌کشی بیرونی ساختمان، اشاره کرد. که موجب معیوب شدن دستگاه‌های برقی و آسیب‌دیدگی خطوط برق می‌شود. انفجارهایی که در اثر این مشکل به وجود می ایند زیر یک‌صدم ثانیه اتفاق میافتد. اگر در مورد آسیب‌های تجهیزات برقی، آگاهی و تجربه داشته باشید، می‌دانید که جرقه الکتریکی منجر به کاهش عمر مفید دستگاه خواهد شد.

بار الکتریکی مازاد

گاهی اوقات میزان توان مصرفی لامپ‌ها بالاتر از میزان وات قابل‌تحمل اتصالات مربوط به لامپ می‌باشد که این امر به دلیل عدم رعایت نکات نصب، به وجود می اید. و ریسک بسیار بالایی دارد. گرمای زیاد می‌تواند سوکت و عایق سیم‌های مربوط به لامپ را ذوب کند. این مشکل موجب جرقه در سیم شده و این جرقه به سیم‌های دیگر در ساختمان منتقل‌شده و موجب آتش‌سوزی می‌شود. حتی بعد از برداشتن لامپ نیز، سوکت و خرید کابل افشار نژاد در معرض آسیب می‌باشند. اگر برق ساختمان مرتباً خاموش می‌شود به این دلیل است که بار الکتریکی مازاد وارد مدار می‌شود.

قطع جریان مدار

زمانی که از وسایل برقی پرمصرف مثل سشوار یا ماکروویو استفاده می‌کنید مصرف انرژی بسیار بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند به مدار، فشار وارد کرده و منجر به قطع برق شود.

خروجی کم‌ظرفیت

امروزه در اکثر خانه‌ها جهت دریافت شدت برق بیشتر، از کابل‌ها و سیم‌های برق پرقدرت استفاده می‌شود بنابراین بهتر است از محافظ‌هایی استفاده کنید که ضخامت کابل آن‌ها بیشتر از ۱۴ نباشد. در کل برای انتخاب پریزها و خروجی‌های مناسب بهتر است که با متخصص تعمیرات برق ساختمان، مشورت کنید.

شوک الکتریکی

زمانی که از برق به‌درستی استفاده نکنید، ممکن است شوک الکتریکی را تجربه کنید. وجود این مشکلات الکتریکی در خانه‌های قدیمی بیشتر است زیرا که مدت‌زمان زیادی از نصب سیم‌کشی ساختمان، گذشته است. شوک الکتریکی معمولاً، زمان روشن یا خاموش کردن وسیله برقی اتفاق می‌افتد. این مسئله می‌تواند به‌وسیله برقی یا به سیم‌کشی ساختمان مربوط باشد.

عدم وجود RCCB(قطع کننده جریان باقی‌مانده در مدار

RCCB، به‌عنوان کلید قطع نشتی زمین شناخته می‌شود. زمانی که جریان در مدار باقی‌مانده باشد، از RCCB برای جدا کردن بار از منبع اصلی استفاده می‌شود. با استفاده از RCCB می‌توان ایمنی در برابر تماس مستقیم یا غیرمستقیم، آتش‌سوزی براثر برق‌گرفتگی و خوردگی کابل‌ها را تضمین کرد.

 سیم‌کشی آلومینیومی

استفاده از سیم‌های آلومینیومی به‌جای سیم‌های مسی ،اگرچه ارزان‌تر است اما خطر آن بسیار بیشتر است. به این دلیل که اگر آلومینیوم با مس در تماس باشد، خوردگی در آن‌ها رخ می‌دهد که در اثر آن شل شدن اتصالات و درنتیجه آتش‌سوزی به وجود می اید.

 سیم‌های فرسوده شده

اگر سیم‌های برق فرسوده شده باشند حتی اگر به سوئیچ‌های جدید هم وصل شوند، دچار پیچ‌خوردگی شده و شل می‌شوند. خطر تنها زمانی است که این سیم‌ها شل باشند، در غیر این صورت سوئیچ را از کار متوقف می‌کنند. درصورتی‌که پیچ‌خوردگی سیم‌ها را برطرف کرده‌اید بررسی کنید که آزادشده باشند و سپس آن‌ها را در ترمینال‌های اتصال قرار دهید

علائم وجود مشکلات برقی در ساختمان

برای جلوگیری از اتصال سیم‌ها به یکدیگر باید سیم‌ها در جعبه‌ای مخصوص قرار گیرند تا از خوردگی آن‌ها جلوگیری شود.

ضعیف شدن و افت فشار برق

زمانی که فشار برق ضعیف شود، دستگاه‌های برقی که به برق وصل هستند ممکن است بسوزند. این مشکل نیز زمانی اتفاق میافتد که شبکه برق شهری از کابل‌های بی‌کیفیت ساخته‌شده باشد. وقتی‌که کابل برق شهری بی‌کیفیت باشد، زمان روشن شدن دستگاه برقی در منزل، ممکن است فشار برق بیش‌ازاندازه به آن وارد شود که موجب سوختگی و ازکارافتادن آن می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : مشکلات برقی معمول در خانه

 

 عدم کار کردن کلید برق

محصولاتی که غیراستاندارد باشند کلید اتصال برق آن‌ها به‌درستی کار نمی‌کند. همچنین این مشکل می‌تواند از مشکل در سیم‌کشی یا مدار و یا پریز باشد.

سوسو زدن نور

حتماً تجربه کرده‌اید که در روزهای طوفانی زمانی که کابل‌ها توسط باد حرکت داده می‌شوند، نور چراغ‌ها کمتر می‌شود و سوسو می‌زند. این مشکل به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در نصب نیست بلکه می‌تواند به دلایلی همچون اتصالی برق رخ دهد و موجب آتش‌سوزی شود.

سوختن لامپ های روشن

اگر لامپ‌های منزل شما بیش‌ازاندازه می‌سوزد باید مواردی چون، ولتاژ بالا، سیم‌کشی ضعیف در مدار و برق و همچنین وجود توان بیشتر در سوئیچ دیمر، بررسی شود تا بتوان نقطه مشکل را یافت. همچنین زمان نصب لامپ‌هایی که به سقف می‌چسبند مثل هالوژن‌ها، نباید عایق آن‌ها به اتصالات چسبیده باشد زیرا گرمای اتصالات به‌مرور موجب خراب شدن محافظ‌های حرارتی شده و ممکن است آتش‌سوزی رخ دهد.

هزینه ی بالای قبض برق

اگر هزینه برق مصرفی شما با توجه به میزان حضورتان در منزل غیر متناسب مبی باشد باید بدانید که این هزینه زیاد، نشان از وجود مشکل در اتصالات برق ساختمان می‌باشد. صورت‌حساب برق را با تعمیر مدارهای آسیب‌دیده و یا تعویض سیم‌کشی اصلاح کنید. همچنین زمانی که در حال استفاده از وسایل برقی نیستید آن‌ها را از پریز جدا کنید. از وسایل برقی کم‌مصرف استفاده کنید. دستگاه‌هایی که موجب افزایش قدرت برق می‌شوند را شناسایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *