مقالات

کاربرد فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری

انواع فیوزهای مینیاتوری و کاربرد انها

  1. تیپهای B روشنایی ،
  2. C موتوری ،
  3. D ترانسفورماتوری ،
  4. K قدرت ،
  5. Z بسیار حساس

فیوز مینیاتوری نوع B روشنایی :

کلید مینیاتوری نوع B عموما در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند. و حساسیت مناسبی برای کاربردهای عادی خانگی دارند. این کلید به فیوز مینیاتوری تندکار نیز معروف است.

فیوز مینیاتوری نوع C موتوری :

کلید مینیاتوری نوع C بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند

و زمان قطعشان از تیپ B بیشتر است. این کلید به فیوز مینیاتوری کندکار نیز معروف است.

فیوز مینیاتوری نوع D ترانسفورماتوری

کلید مینیاتوری نوع D برای مصارف صنعتی خاص ( مانند مولد های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتورها ) استفاده می شوند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۱۰ تا ۲۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تمامی تیپها بیشتر است.

فیوز مینیاتوری نوع K قدرت

کلید مینیاتوری نوع K برای حفاظت در مدارات قدرت ، ترانسفورماتور و موتور ها استفاده می شوند. در این نوع از کلید مینیاتوری حد جریان برای قطع در موارد اضافه بار کمتر از سایر کلیدهاست و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریعتر قطع می کنند ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید ها بین تیپ D و C می باشد.

بیشتر بخوانید : تخلیه جزیی در کابل

 

فیوز مینیاتوری نوع Z بسیار حساس

این نوع از کلید مینیاتوری هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص ( که از تمامی تیپها کمتر است ) طبق منحنی قطع ، فرمان قطع را صادر می کند. حساسیت این نوع از کلیدها ، هم در مواقع اضافه بار و هم اتصال کوتاه از تمامی تیپهای دیگر بیشتر است و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع می کند. بنابر این کاربرد این نوع فیوز مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا می باشد.

تابلو های توزیع که اغلب در زیر ترانسفورماتورهای توزیع (بیست کیلوولت به چهارصد ولت ) قرار گرفته اند دارای مشخصات وتجهیزات زیر می باشند:

  • اسکلت تابلوهای توزیع برق از ورقه های آهنی به ضخامت
  • ۵/۱میلیمتر و معمولا به رنگ زیتونی روشن ساخته می شود.این تابلو ها چون معمولا در
  • هوای آزاد نصب می شوند بایستی ضد باران و گرد و غبار باشند.
  • ابعاد تابلوهای توزیع برق مورد استفاده
  • ۱۴۰*۱۰۰*۳۰(ارتفاع*عرض*عمق) سانتی متر می باشد.

تجهیزات این تابلوها عبارتست از

۱- کلید کل(کلید اصلی یا کلید اتوماتیک یا کلید خودکار): این کلید عمل قطع و وصل و از همه مهم تر حفاظت شبکه فشار ضعیف را بر عهده دارد. این کلید دارای دورله حرارتی ومغناطیسی بوده وبنابراین شبکه وترانسفورماتور توزیع را در مقابل اتصال کوتاه واضافه بار محافظت می کند. نحوه انتخاب کلید کل (کلید اصلی):آمپراژ کلید اصلی با توجه به جریان نامی فشار ضعیف ترانسفورماتور انتخاب می گردد.

مثلا کلید اصلی تابلوی فشار ضعیف ترانسفورماتور ۱۰۰ کیلو ولت آمپر با جریان نامی ۱۴۴٫۵ آمپر با توجه به استاندارد کلیدها ۱۶۰ یا ۲۰۰ آمپر انتخاب می گردد.

کلید اصلی را می توان بر اساس فرمول تجربی زیر انتخاب نمود

آمپر کلید کل(کلید اصلی)=۱٫۷*ظرفیت ترانسفورماتور بر حسب کیلو ولت آمپر اندازه های استاندارد کلید کل(کلید اصلی):اندازه استاندارد کلید کل(کلید اصلی)بر حسب آمپر در زیر آمده است: ۱۶۰-۲۰۰-۲۵۰-۳۱۵-۴۰۰-۵۰۰-۶۳۰-۸۰۰-۱۰۰۰-۱۲۰۰-۱۲۵۰-۱۶۰۰-۲۰۰۰آمپر تنظیم(ستینگ) رله های کلید کل(کلید اصلی): رله های کلید کل(کلید اصلی) به شرح زیر تنظیم می گردند:

الف:تنظیم رله مغناطیسی:رله مغناطیسی با توجه به فرمول زیر تنظیم می گردد:

تنظیم(ستینگ)رله مغناطیسی کلید کل(کلید اصلی)=جریان نامی کلید/ظرفیت ترانسفورماتور*۸

ب:تنظیم رله حرارتی:رله حرارتی با توجه به فرمول زیر تنظیم می گردد:

تنظیم(ستینگ)رله حرارتی کلید کل(کلید اصلی)=جریان نامی کلید/ظرفیت ترانسفورماتور*۱٫۷

برای ترانسفورماتور ۱۰۰ کیلو ولت آمپر که جریان نامی کلید اصلی آن ۲۰۰ آمپر است مطلوب است تنظیم رله های تابلو برق

حل:

تنظیم رله مغناطیسی کلید کل=۲۰۰/۸*۱۰۰=۴

تنظیم رله حرارتی کلید کل=۲۰۰/۱٫۷*۱۰۰=۰٫۸۵

۲- کلید فیوز دار از نوع NH:این فیوز به صورت سری با شبکه فشار ضعیف قرار می گیرد و شبکه را در مقابل اتصال کوتاه محافظت می کند

.قدرتقطع این نوع فیوز زیاد بوده و می تواند جریان های تا ۲۵ کیلو آمپر را نیز قطع کند.

استاندارد آمپراژ فیوزهای NH:در زیر آورده شدهاست:

۵۰-۶۳-۸۰-۱۰۰-۱۲۵-۱۶۰-۲۰۰-۲۵۰-۳۰۰-۴۰۰-۵۰۰-۶۰۰آمپر ۳- شمش ها(شین ها-باس بارها):جمع و پخش انرژی الکتریکی از طریق شین ها انجام می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *