راهنمای خرید انواع سیم و کابل, مقالات

مشخصات یک منبع تغذیه ی خوب

منبع تغذیه

خرید یک منبع تغذیه خوب اهمیت بسیار زیادی دارد به همین علت در هنگام خرید باید به نکات ذیل توجه کرد:

۱- دمای حرارتی منبع تغذیه اگر منبع تغذیه ای که تهیه می کنید در هنگام کار کردن از لحاظ حرارتی دمای قابل قبولی نداشته باشد در این صورت برای خنک کردن منبع نیاز به فن خواهید داشت. که در این صورت هزینه فن و سیم کشی های مربوطه به هزینه منبع تغذیه اضافه خواهد شد. استفاده از موادی که حرارت را بهتر منتقل می کنند همچنین استفاده از قطعات با کیفیت  و رعایت نکات طراحی باعث بهینه سازی در مسایل حرارتی می گردد.

بعضی منابع ساخته شده از دمای ۰ درجه سلسیوس تا دمای ۵۰ درجه سلسیوس و با حداکثر توان خروجی به صورت هوا خنک ( Natural air convection cooling ) کار می کنند.

۲ – پایداری حرارتی منبع تغذیه منبع تغذیه  باید در بازه دمایی که کار میکند ولتاژ خروجی را تا میزان خطایی که قابل قبول است و جزء استانداردهای منبع تغذیه می باشد ثابت نگه دارد. این مسأله به خاطر آن است که سیستمی که شما طراحی می کنید امکان دارد در مکانهای متفاوتی در کشور نصب گردد که بازه دمایی زیادی را در بر می گیرد و همچنین چون سیستم برای کارکرد در تمامی فصول سال می باشد بنابراین امروزه مهندسی کنترل دما در طراحی منابع تغذیه سوییچینگ یک مساله حیاتی می باشد.

پایداری حرارتی در منابع تغذیه با یک عدد مشخص می شود که اصطلاحا به آن Output temperature coefficient می گویند. برای رنج کارکرد دمایی با پایداری حرارتی بسیار خوب، این میزان خطا کمتر از ۰٫۰۲ ± درصد به ازای هر درجه سلسیوس تغییرات دمای سیستم می باشد.

۳- ثابت ماندن ولتاژهای خروجی در رنج کارکرد ولتاژ ورودی منبع تغذیه

۴- ثابت ماندن ولتاژهای خروجی منبع تغذیه ( به میزان قابل قبول ) در برابر تغییرات بار خروجی

۵-  مسایل حفاظتی منبع تغذیه

– حفاظت در برابر اتصال کوتاه شدن خروجی

( Output Short Circuit Protection )

– حفاظت در برابر افزایش ولتاژخروجی منبع از حدی معین

( Output Over Voltage Protection )

– حفاظت در برابر کاهش ولتاژخروجی منبع از حدی معین

( Output Under Voltage Protection )

– حفاظت در برابر افزایش ولتاژ ورودی منبع از حدی معین

( Input Over Voltage Protection )

– حفاظت در برابر کشیدن توان اضافه تر از توان کلی اسمی دستگاه

( Total Output Over Power Protection )

– حفاظت در برابر کشیدن توان اضافه تر از توان اسمی هر یک از خروجیها

( Output Over Power Protection )

– حفاظت در برابر اتصال معکوس ولتاژ ورودی در منابعی که به ورودی آنها ولتاژ DC وصل میشود

( Reverse Input Voltage Protection )

۶- مقدار عایق بودن ولتاژ ورودی از ولتاژهای خروجی و همچنین مقدار عایق بودن بدنه دستگاه( که معمولا آن را به Earth وصل می کنند ) از ولتاژهای ورودی و خروجی دستگاه می باشد.

 

بیشتر بخوانید : مفصل حرارتی فشار ضعیف چیست ؟

 

منبع تغذیه باید توانایی این که خود و سیستم شما را در برابر این ولتاژ ناگهانی محافظت کند، داشته باشد. در این حالت سیستمهای حفاظتی منبع تغذیه وارد عمل می شوند و اجازه عبور این ولتاژ ناگهانی را به خود منبع تغذیه و نهایتا سیستم شما نمی دهند و یا این که در بدترین حالت اگر خود منبع بسوزد ولی باز هم نباید برای سیستم شما اتفاقی بیفتد و سیستم شما باید سالم باقی بماند. در این حالت میزان عایقی ولتاژ ورودی از ولتاژهای خروجی و همچنین میزان عایقی بدنه از ولتاژهای خروجی و یا ورودی مهم می باشد بعضی منابع تغذیه دارای ویژگیهای مثبت زیر نیز می باشد :

منابع طراحی شده، در هنگام روشن شدن به آرامی روشن می شوند ( Soft Start ) تا جریان اولیه هجومی ( Input Inrush Current Limiting ) را محدود کنند.

قابلیت نصب آسان: برای نصب نیاز به هیچ گونه ابزار خاص یا آموزش ویژه ای ندارند که این موضوع زمانی که بخواهید منابع ما را در مکانهای مختلف و توسط افراد متفاوت در دستگاههای خود نصب کنیدیک مزیت مهم می باشد.

فقط کافیست که ولتاژ ورودی منبع را وصل کنید و ولتاژهای خروجی آن را هم به سیستم خود وصل کنید. همچنین نحوه قرارگیری پیچها برای نصب دستگاه به گونه ای است که بتوان به راحتی برای مقاصد تعمیر یا کارهای دیگر، دستگاه را باز کرد وجود LED در ولتاژهای ورودی و خروجی منبع تغذیه اجازه تشخیص زودهنگام خطا در ورودی و خروجیها را می دهد.

 حداقل فضا و حجم

اندازه و حجم یک سیستم یک مساله مهم می باشد. این مساله نه تنها باعث کاهش هزینه ها و مدارات به کار رفته در سیستم می شود بلکه باعث می شود فضا را نیز کوچکتر کنیم و همچنین باعث می شود سیستم خود را از مکانهای سربسته بزرگ به فضاهای باز کوچکتر ببریم .

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم  بازه ولتاژی که منبع تغذیه با آن در ورودی کار می کند  بسیار حایز اهمیت است و موجب می شود که سیستم ها بتوانند با بیشترین توان خروجی خود در اکثر شبکه های سطح کشور با ولتاژ های مختلف کار کنند. به عنوان مثال اگر ولتاژ ورودی منبع تغذیه برق شهر در رابطه با منابعی که ورودی آن جریان AC یا DC  است منبع تغذیه باید بتواند ولتاژ های خروجی را ثابت نگه دارد به ثابت نگه داشتن ولتاژهای خروجی منبع تغذیه با میزان تغییرات ولتاژ ورودی را Line regulation می گویند.

نکته دیگری که حایز اهمیت است ثابت باقی ماندن ولتاژ های خروجی منبع تغذیه  در برابر تغییرات بار خروجی است . چون این امکان وجود دارد که سیستم شما مقدار ثابتی از خروجی را نکشد. اصلاحا به ثابت باقی ماندن ولتاژ های خروجی منابع تغذیه با تغییرات خروجی را Load regulation می نامند. اگر می خواهید در زمینه تعمیرات موبایل و تبلت فعالیت کنید منبع تغدیه ای برای شما مناسب است که ۱۵ ولت و سه آمپر باشد. اما اگر برنامه تان این است که به صورت حرفه ای در زمینه تعمیرات لب تاپ ، پلی استیشن  و  ECUماشین فعالیت کنید این منبع نمی تواند پاسخگوی شما باشد. و بهتر است که یک منبع تغذیه ۳۰ولت و ۵ آمپر خریداری نمایید.

در بازار الکترونیک منابع تغذیه دوبل هم وجود دارند که دو منبع تغذیه هستند که در یک پکیج قرار دارند اگر نمی خواهید به صورت حرفه ای در زمینه الکترونیک کار کنید نیازی به خرید منبع دوبل ندارید این منبع برای استفاده در مدارات خاص می باشد.

نکته آخر اینکه منبع تغذیه ۱۵ولت و ۲ آمپر برای خرید مناسب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *